onsdag 2 maj 2018

"Bygone badass broads" av Mackenzi Lee

Den kompletta titeln på den här boken är "Bygone badas broads: 52 forgotten women who changed the world". Titeln säger allt i det här fallet, även om jag faktiskt hade hört talas om en och annan av de här kvinnorna förut. Särskilt en viss svensk drottning...

Bildkälla Goodreads
När jag för 20 år sedan läste genusvetenskap så läste jag kvinnlig historia. Det gjorde även älskade maken när han tog sin fil. kand i just ämnet historia. Alltså en särskild kurs med fokus på kvinnor i ett historiskt perspektiv. Och jag kan inte hjälpa att jag tycker att en sådan kurs borde kunna vara överflödig. Borde inte historia vara just det? Utan fokus på kön? Missförstå mig rätt, jag tycker inte att kvinnorna ska bort ur historieböckerna - jag tycker de ska in i dem.
Hur kan man liksom glömma bort att historia är så mycket mer än kungalängder, krig och slag och människor med snopp? Dessutom har det genom alla tider funnits kvinnor som slagits de också - för sin egen tillvaro, för sitt land, för något de tror på. Men dessa är så lätt att skriva bort i ett historiskt perspektiv. Därför är det med stor glädje och lättnad jag ser att det finns de som vill ge dessa bortglömda kvinnor deras plats i historien åter. Både enskilda individer och i grupp - den stora massan.

"Bygone badass broads" är baserad på en rad Tweets som Mackenzi Lee gjort, hashtaggade med just #BygoneBadassBroads. Här satte hon fokus på kvinnor hon tyckte förtjänade lite uppmärksamhet. Detta har alltså nu getts ut i bokform.
Det är skrivet lättillgängligt, med glimten i ögat och viss humor. Vi får ta del av 52 olika berättelser, och eftersom vissa av dem innehåller mer än en kvinna så är det egentligen mer än 52 "bortglömda" kvinnor. Jag kunde gärna ha läst hela biografier, eller romaner, om vissa av de här kvinnorna. Allt ifrån Kjesarinnan Xi Ling Si som räknas som upptäckare av silke, till Angela Morley som startade sitt liv som man och är odödliggjord genom filmmusik du har hört - hon samarbetade nära med John Williams, bland annat. Här finns pionjärer inom konst, litteratur, vetenskapliga upptäckter, arkitektur, ingenjörskonst, utbildning, politiska rörelser och vanligt hederligt motstånd mot förtryck. Kvinnor som i vissa fall fått sina idéer stulna av män, eller som gjort bedrifter som män i deras omgivning fått ta hedern för. Det händer att man blir förbannad ibland, när man läser.

Mackenzi Lee har en examen i historia och har ett speciellt intresse för kvinnors historia och queer-historia. Det märks att hennes hjärta klappar för det här, och hon är även författaren bakom historiska romance-romaner med queertema. Jag gillar sättet hon skriver på, och rekommenderar verkligen hennes böcker.
Jag gillade den här boken skarpt och gav den betyget 4/5. Enda anledningen till att jag inte valde den som aprils favoritbok är att den inte är en roman - något som jag nog ångrar lite. Jag tycker nog att den här var bättre faktiskt.

Väl värd att läsa för vem som helst, men framför allt för den som är intresserad av historia. Kommer sätta den här i händerna på älskade maken, tror jag.