måndag 5 mars 2018

"Blood promise" av Richelle Mead

Ett av mina mål för mars är att avsluta en av de bokserier jag har påbörjat. Helst båda (eller alla tre, men till en av dem saknar jag än så länge de andra böckerna) men eftersom jag fortfarande inte vet hur jag ska göra med Twilight-saga, så ligger "Vampire Academy" närmast till hands att läsas ut. Och med "Blood promise" alldeles nyligen utläst, så har jag bara två böcker kvar i serien, så det känns inte som ett omöjligt mål.

Bildkälla Goodreads
I den fjärde boken har Rose hoppat av skolan och lämnat Lissa på St. Vladimir. Själv beger hon sig iväg till Ryssland för att infria ett löfte hon en gång gav Dimitri.

Det där måste väl räknas som en spoilerfri sammanfattning? Det är svårt att inte avslöja för mycket om handlingen desto längre en kommer i en serie, men jag tror att jag lyckades här.
Annars händer det massvis i den här boken! Det dyker upp fler karaktärer som kan sprida ljusning i Lissas ovanliga förmåga, och som hon kan få lära sig mer från. Det tillkommer även mer till mytologin kring vampyrerna. The plot thickens, helt enkelt.
Eftersom Lissa och Rose befinner sig på olika kontinenter så är det många besök i Lissas huvud, och jag stör mig fortfarande på dem. Särskilt som Rose nu tydligen kan läsa av även hur andra personer i Lissas omgivning upplever saker. Det där med två- eller trepersonersperspektiv känns allt mer som att det hade varit en bättre idé. Man hade kunnat behålla länken mellan Lissa och Rose ändå, men jag tror berättarsättet hade blivit annorlunda och bättre med ett annat perspektiv.
Och äntligen hände det! En prolog som berättar om vampyrvärlden och tidigare händelser i de andra böckerna, utan att det ska behöva beskrivas allteftersom berättelsen fortskrider, halva boken eller mer. Vissa saker dyker upp senare i texten, men man slipper läsa ingående ännu en gång om rangordningen bland vampyrer, vilken ras som gör vad och hur det fungerar i skola och samhälle - det där som jag tycker är så gäspigt att få repeterat om och om igen i varje bok.

Jag tycker att "Blood promise" är den bästa boken hittills i serien, men fortfarande inte så bra att den förtjänar maxbetyg. 4/5, får det bli.