måndag 1 januari 2018

Förra årets bokslut

Jädrar vad jag klämde iväg böcker under 2017 hörrni! Mitt mål på Goodreads var att jag skulle läsa 35 böcker, och det slutade på 55! Femtiofem! Jisses... Av dessa är fem stycken så kallade graphic novels och en är en novellantologi, men jag känner ändå att det har varit ett väldigt bra läsår. Särskilt som de flesta av böckerna jag har läst har varit bra. Jag har satt upp 35 lästa böcker som mål även under 2018.
Jag lyckades också pricka av 43 av 52 punkter på Popsugars läsutmaning för 2017. Jag kommer troligen göra även den i år, men jag har faktiskt bara kastat ett litet öga på den än så länge och den är inte uppsatt på väggen än.

Om man kollar på den allra sista sidan i min tämligen slitna och nu avslutade läsdagbok, så finner man min summering för 2017. Den ser ut såhär:

Antal böcker: 55
Klassiker: 9, inklusive 2 Bond-böcker
Herrar/damer: 25/25. Novellantologin och seriealbumen har medarbetare av alla könen.
Utländska/svenska: 43/9
Lästa på engelska: 25
Medelbetyg: 3,45



Bäst: "The Scorpio races" och Raven Boys-serien av Maggie Stiefvater. Känner att jag vill ha med "A little life" av Hanya Yanagihara här också. Det är nog den bok jag har tänkt mest på under året efter avslutad läsning, även om den hade sönder mig totalt. För något år sedan hade jag inte pallat med den, och det var knappt att jag klarade av att läsa ut den den här gången heller.

Sämst: Lägsta betyg gick till novellantologin "Grimm" som jag precis har läst ut. Kanske inte så oväntat, eftersom noveller sällan tilltalar mig så värst. Andra bottennapp var "Morden på Mangle street" av M.R.G. Kasasian, och jag rekommenderar väl inte heller direkt "IT-samurajernas makalösa irrfärder" av Anders Rosesund.
Sedan blev jag nästan lite förbannad över hur Charlaine Harris avslutade serien om Sookie Stackhouse. Det blev mest ett jädra dravel av alltihop, och det känns tyvärr så dåligt förvaltat av en underbart uppbyggd värld, med fantastiska karaktärer. Det blev mest våperier i slutändan.

Jag brukar göra en lista över de böcker jag har läst, med sina betyg och eventuella notiser om det är något extra med boken i fråga. I den ordning jag läst dem. Det här kommer bli långt - var beredda.

  • En förlorad värld - Evelyn Waugh. 4/5 Klassiker.
  • Purity - Jonathan Franzen. 4/5
  • Farväl till Berlin - Christopher Isherwood. 3,5/5 Plejaderna. Klassiker.
  • The Raven boys - Maggie Stiefvater. 4,5/5 Bok 1 i "Raven boys".
  • Gustavs grabb - Leif GW Persson 3/5
  • The dream thieves - Maggie Stiefvater 5/5 Bok 2 i "Raven boys".
  • IT-samurajernas makalösa irrfärder - Anders Rosesund. 2/5
  • Ställ ut en väktare - Harper Lee. 3/5
  • Blue Lily, Lily Blue - Maggie Stiefvater. 3/5 Bok 3 i "Raven boys".
  • Morden på Mangle street - M.R.G. Kasasian. 2,5/5
  • The Raven King - Maggie Stiefvater. 5/5 Bok 4 i "Raven boys".
  • Resan till mörkret - Andrej Djakov. 2/5
  • Life after life - Kate Atkinson. 4/5 Plejaderna.
  • Störst av allt - Malin Persson Giolito. 3/5
  • Simma med de drunknade - Lars Mytting. 3/5
  • Sjunde juli - Jill McCorkle. 5/5
  • Vilette - Charlotte Brontë. 4/5 Klassiker.
  • Holes - Louis Sachar. 3/5 
  • Deadlocked - Charlaine Harris. 1,5/5 Bok 12 i "Sookie Stackhouse".
  • En saga om tidens väsen - Ruth Ozeki. 4/5 Plejaderna.
  • Dead ever after - Charlaine Harris. 2/5 Bok 13 i"Sookie Stackhouse".
  • The spy who loved me - Ian Fleming. 3/5 Klassiker.
  • Kanske är det allt du behöver veta - E. Lockhart. 4/5
  • En halv gul sol - Chimamanda Ngozi Adichie 5/5
  • Det - Stephen King. 4/5 Klassiker
  • Bond om Bond - Roger Moore med Gareth Owen. 3/5
  • Emma - Jane Austen. 2,5/5 Klassiker.
  • A little life - Hanya Yanagihara. 5/5
  • The Dark Tower: The gunslinger born. 4/5
  • The Dark Tower: The long road home. 3/5
  • The Dark Tower: Treachery. 3/5
  • The Dark Tower: Fall of Gilead. 4/5
  • The Dark Tower: Battle of Jericho Hill. 5/5
  • Hjälten - Dean Koontz. 2/5 Plejaderna.
  • The land of stories: An author's odyssey - Chris Colfer. 3/5 Bok 5 i "TLOS"
  • Anna Karenina - Leo Tolstoj. 3/5 Klassiker
  • The Scorpio races - Maggie Stiefvater. 5/5
  • Röde Orm I-II - Frans G. Bengtsson. 3/5 Klassiker.
  • Miss Peregrine's home for peculiar children - Ransom Riggs. 3/5 Bok 1 i "Miss Peregrine".
  • Elisabeth - Anne Boleyns dotter Gloriana - Susan Kay. 3/5 
  • Hollow city - Ransom Riggs. 3,5/5 Bok 2 i "Miss Peregrine".
  • Homegoing - Yaa Gyasi. 5/5
  • Library of souls - Ransom Riggs. 2,5/5 Bok 3 i "Miss Peregrine".
  • Mr Mercedes - Stephen King. 3/5 Plejaderna.
  • Överenskommelser - Simona Ahrnstedt. 5/5
  • All the crooked saints - Maggie Stiefvater. 3/5 
  • On Her Majesty's Secret Service - Ian Fleming. 3,5/5 Klassiker.
  • Agnes Cecilia, en sällsam historia - Marie Gripe. 3/5 Klassiker
  • A Gentleman's guide to vice and virtue - Mackenzi Lee. 5/5
  • Färjan - Mats Strandberg. 3/5 Plejaderna.
  • The tenant of Wildfell Hall - Anne Brontë. 4/5 Klassiker.
  • Jag, En - David Levithan. 3,5/5
  • The eyes of the dragon - Stephen King. 4/5
  • A darker shade of magic - V.E. Schwab. 3,5/5
  • Lykttändaren - Pontus Ljunghill. 3/5
  • Grimm, en novellantologi - Red: Sofi Poulsen. 1,5/5