fredag 29 december 2017

Månadens nagellack - December

Jag har varit vaken sedan tre i natt, så jag kan väl lika gärna slänga iväg det utlovade inlägget med månadens lack redan nu.
Jag planerar att lacka om till nyårsafton, men det visar jag alltså i januari.


Sista lacket ut i november blev jättetjusiga #5060 från Depend, som har ett namn också! Zodiac dreams. Det kom i en liten specialkollektion med frostiga lack i blå och gröna toner. Fantastiskt snarlika varandra, i varje fall i flaskan, så jag valde ut tre som jag tyckte stack ut lite. Bland annat det här tjusiga lacket då. Och ja, det skiftar lite i lila.


December är en sådan där månad då jag tycker det är ganska lönlöst att bära alltför avancerade lack, med skiftningar som ska fram i diverse ljus. Årets mörkaste månad liksom, och ibland får man vara glad om man ens ser solen en liten stund. Alltså bär jag ofta ganska enkla och ganska mörka lack så här års. Som Keystone från H&M Beauty. Helt enkelt ett mörkt grått krämlack, snudd på svärtat. Kändes inte som en kall grå, utan drog nästan lite åt det bruna hållet.


Försökte mig ändå på att bära några av de mer avancerade lacken, och Howl of the Kubrow från Polish Alcoholic gör sig verkligen inte rättvisa här. Det är ett ljusare grått jellyaktigt lack, med massor av färgskiftande och guldfärgade flakies. Supertjustigt på riktigt, så där så att jag ooh:ade och aah:ade. Får bära det igen när solen inte känns riktigt lika mycket som en myt.


Hade jag bara köpt ett enda lack från Polish Alcoholics höstkollektion så hade det blivit det här. Tur då att det inte blev bara det här, för jag blev faktiskt lite underväldigad av Chains of Harrow. Färgen är en bränd orange som gränsar åt brunt, så där så att det gränsar till att bli en sådan där ful brun som påminner om otrevliga saker. Jag som trodde det skulle vara ett rävrött lack... Massor med gyllene flakies också, och en aning av ett rosa skimmer.


Jag lyckades reafynda det gräsgröna lacket Shamrock'n'roll från H&M Beauty. Hänger inte läpp över det fyndet. Ibland lönar det sig att rota runt.lite.


Check out the Old Geysirs från OPI är nog det ljusaste lacket jag har burit den här månaden, och även att av de snyggaste. En ljus gråblå med ett enastående vackert lila skimmer. Dånade dimpen lite över det, för det var bra mycket snyggare på nageln än vad jag trodde att det skulle vara.


#529 från Depend fick äntligen visa upp sig. En mörkt grå bas med minimala glitter i silver, lila och grönt, om jag inte minns helt fel. Tittade på det med lupp, nämligen. Oftast såg det mest ut som ett svart med silverglitter, men det dolde sig andra färger där alltså.
Det var när jag bar det här som min långfingernagel sprack ganska långt ner, vilket ledde till at jag fick korta ner alla naglarna och blev sur och vägrade måla naglarna på en vecka. Sådan är jag!


Lagom till jul hade min ilska lagt sig lite, och jag lackade med mitt planerade jullack, Cinnamon Sweet från OPI. Det innehåller inget glitter, utan det följde med från topplacket, där sådant tydligen låg kvar i penseln. Attans också! Cinnamon sweet är annars ett rött krämlack, som kanske drar en yttepytteliten aning åt det bruna hållet i vissa ljus.
Kuriosa med det här lacket är att det tydligen är det som bärs av Hayley Atwell när hon spelade Peggy Carter i "Agent Carter", en serie som sorgligt nog lades ner efter två säsonger. Hayley Atwell var nämligen vänlig nog mot cosplayers att twittra ut vilken makeup hon använde i rollen som Peggy Carter, så jag har det från en ganska säker källa, en retweet jag såg på Tumblr back in the day.


Även lacket idag är från OPI, men från Iceland-kollektionen. That's what friends are Thor är ett mörkt brunt lack, det torkar betydligt mörkare än vad det ser ut i flaskan. Superglansigt och fint. Upplever det som ganska varmt  i tonen, och att jag kan se ett lila stråk i det. 

Jag fick halva Tudoresque-kollektionen från A England i julklapp av älskade maken, men jag väntar nog med dem tills ljusförhållandena gör sig förtjänta av så tjusiga lack. Min gissning är att det blir blått eller silver till nyår. Det brukar det bli.

Tror jag ska gå och lägga mig en stund. Känner mig lite vimmelkantig efter att ha varit vaken i 6 timmar, fastän att klockan bara är 9. Ses på söndag.