onsdag 20 december 2017

Julmusik

Så. Som vi alla vet så är det snart jul - igen. Det blir det varje år, liksom. Och med julen så kommer de. Julsångerna. På radio. På tv. På julkonserter och skolavslutningar och luciatåg. Somliga är riktigt trevliga och välkomnas med öppna armar varje år. Vissa andra är en jävla plåga.

Så här är den, min lista på 6 julsånger som jag älskar att hata. Och bara för att jag inte tycker om dem, så är det helt okej med mig om du gillar dem - sjung dem bara inte i min närhet.


  • Triad - "Tänd ett ljus". Alla som känner mig vet att jag kastar mig över radion för att stänga av, eller skriker TYST! så fort det där första dom-dom-dom-domandet sätter igång. Jag. Avskyr. Den. Med en hetta som av tusen solar. För att göra saken ännu värre så envisas gärna entusiastiska lärare med att få sina stackars elever att sjunga den på skolavslutningar, och det är faktiskt en ganska svår sång att få till. De värsta versionerna av "Tänd ett ljus" har jag således hört på barnens skolavslutningar, sådär entonigt och uttråkat som bara ett gäng 9-åringar kan få till det.
  • José Feliciano - "Feliz Navidad". Nej. Bara nej. Ta bort den. Att älskade maken tycker om att sjunga den men byta ut texten mot nonsensord gör inte saken bättre. Ta bort den, sa jag.
  • Good Harvest - "Last Christmas". Hur man förstör en av mina favoritjulsånger och gör den till en slemmig ballad i countryanda - och med stämsång. Varför? George Michael gråter i sin himmel, och jag svär åt radion här på jorden.
  • Just D - "Juligen". Den var inte ens bra och/eller rolig när den kom på 90-talet. Så här 20+ år senare har den fortfarande inte blivit det. Finns det verkligen inga nya julsånger?
  • Chris Rea - "Coming home for Christmas". Alltså - det går bra för mig om du håller dig borta. Långt, långt borta. I en annan galax kanske?
  • Werner & Werner - "Vår julskinka har rymt" ... Och släkten kommer om en timma? Kanske en aning sent att julgrisen då? Kan en tycka. Bara en av anledningarna till att jag inte orkar lyssna. De "tyska" brytningarna är en annan.

Finns det inga julsånger jag tycker om då? Självklart finns det det. Som de här 10.

  • Sofia Karlsson - "Frid på jord". Väldigt finstämd a capella-sång.
  • John Lennon - "Happy x-mas (War is over). Man kan ju hoppas.
  • Wham! - "Last Christmas". Som den ska låta, helt enkelt. The original and best.
  • Alla Fagra - "Vintern ska värma våra fötter". Lite oväntad favorit för mig, med sina folkmusikstoner, som jag i vanliga fall inte direkt gillar. Men här funkar det oväntat bra.
  • Lars Vegas Trio - "När får vi klapparna?". Hela Lars Vegas Trios julskiva "Lars Christmas" är ett måste för familjen i jul, och det här är en av de stora favoriterna. Vi sjunger glatt med.
  • The Pogues & Kirsty MacCall - "Fairytale of New York". Inte direkt sockersöt. Säkert därför jag gillar den så.
  • Bing Crosby & David Bowie - "Peace on earth/Little drummer boy". Ingen jul är komplett utan denna klassiker i mina öron.
  • "Gläns över sjö och strand" Antal gånger jag har suttit på diverse julkonserter och gråtit lite vackert stillsamt när den här framförts? Och med vackert och stillsamt menar jag "så att snoret rinner". Ingen vet.
  • Annie Lennox - "Silent night". Jag tycker det är något så fridfullt över den här sången. Gillar den både på svenska och engelska, men det är ju något särskilt med Annie Lennox, det är det. Särskilt när hon tar i från tårna så där.
  • "O helga natt". Min absoluta favoritjulsång. Jag har en julspellista på Spotify där "O helga natt" är med i väldigt många olika versioner, på tre olika språk. Men den versionen som var med i säsong tre av "Skam" är ju bra fin alltså. Då framförd av Nils Bech.

Se inte videon ovan om du inte sett säsong tre av "Skam" men planerar att gör det. Scenen är direkt från serien och smockfull med spoilers.