fredag 8 december 2017

FredagsFilmen: God's own country

"God's own country" känns för mig lite som filmen som kom undan. För det första kröp den långt under min radar tills jag råkade få se en trailer, på Instagram av alla ställen. Jag tyckte genast att filmen verkade klart sevärd, och kollade upp ifall den skulle kunna tänkas gå upp på bio i min lilla byhåla till storstad. När det gäller film på bio lämnar nämligen Örebro en hel del att önska, bara en massa Hollywoodtjafs hela tiden. Så nej, självklart skulle den inte gå upp på Filmstaden. Men! Den skulle visas på den lilla kommundrivna biografen, där det finns chans att få se pärlor.  Jippi!

...så hanns det inte med, det blev sjukt, det blev stressigt, det blev socialt overload, det blev konstiga tider filmen gick på. Så jag får nog vackert vänta på dvd-släpp i varje fall. Sablars! Den går förvisso två gånger till, varav båda är efter att en stor film som rimmar på Tar S'mores har premiär. Så jag gissar att det kommer bli den filmen i december och inte "God's own country". Fan också!

Bildkälla Teaser Trailer
Johnny Saxby är en ung bonde på landsbygden i Yorkshire. Han har fått ett stort ansvar på gården efter att pappan blivit sjuk. För att döva frustrationen av sitt liv, dricker han alldeles för mycket och ägnar sig åt engångsligg.
När det är dags för lamning på gården anställs Gheorghe, en rumänsk immigrant, för att hjälpa till. Johnny är till en början motvillig till Gheorghes närvaro, men de två kommer varandra nära.


Självklart har filmen kallats för en brittisk "Brokeback mountain". Det handlar ju trots allt om två män som inleder ett förhållande, i lantlig miljö. Men ungefär där har jag fått uppfattningen att likheterna upphör. Johnny har inga problem med att acceptera sin sexualitet nämligen, han har redan kommit ut när filmen tar sin början.

Varför vill jag se den då? Om jag det visste. Jag tycker helt enkelt bara att den verkar vara väldigt bra. Och även om jag har förstått det som att regissören jobbat hårt för att få till Yorkshire som skitigt och kallt, så har jag ändå en förkärlek till storslagna Brittiska landskap, som jag anar kommer vara väldigt maffigt fotograferade. Men jag kan ha fel, "God's own country" kan ju vara en riktigt dålig film. Men jag tror inte det.