tisdag 26 december 2017

Året lider mot sitt slut

Så här på annandagen tänkte jag att det skulle sitta fint med en sammanfattning av året som varit, det är ju snart slut och så där. Lite traditionsenligt kan man kanske säga, eftersom det blir sjätte året jag gör just den här listan. Årets och månadens favoriter kommer lite senare i veckan.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Kan inte komma på en enda grej faktiskt.

Höll du några av dina nyårslöften?
Nu avger jag inte nyårslöften, men jag satte upp mål för 2017, det gjorde jag. Och ett av dessa var att äta mer vegetariskt, och det tycker jag att jag har lyckats riktig bra med.

Vilka länder besökte du?
Fortfarande bara Sverige, men det är vackert här så det räcker för mig.

Humor på Vinön. Juli 2017.

Är det något du saknade 2017 som du vill ha 2018?
Det vore ju kul med lite visdom och klarhet. Ett sorts mål för en riktning jag inte riktigt har hittat än.

Vilket datum kommer du alltid minnas?
6 februari, när jag fick ett mycket positivt besked som påverkade både mig och mina barn.

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Det är nog faktiskt det där provresultatet. Stor sten som lyftes bort från mina axlar. Enorm, rentutav.

Vilket var ditt största misstag?
Jag vet inte. Har säkert gjort en massa, men inget som direkt grämer mig.

Vilket var ditt bästa köp?
Oj. Fiber till huset, kanske. Känns som en bra investering.

Vad spenderade du mest pengar på?
Skulle förvåna mig om svaret här inte är böcker. Jag gillar böcker. Drömmer fortfarande om ett bibliotek med bokhyllor på minst tre väggar.
Fast egentligen - fibern till huset kostade mer, men det är ju inte bara till mig. Samt att det är älskade maken som står för merparten av kostnaden där.

Vad gjorde dig riktigt glad?
Små ögonblick när man bara känner den där kärleken. Som att få en kram av sonen, eller en blick från älskade maken, eller en vacker papperstrana av Lilla E. Det är sådant jag minns bäst. Det lilla.

Mådde du bättre eller sämre 2017 än vad du gjort tidigare år?
Bättre.

Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Biobesök.

Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
YouTube. Kan vara ett farligt kaninhål att ramla ner i, har jag märkt.

Blev du kär?
Ja. Blir omkär i älskade maken mest hela tiden.

Vilket program var bäst på tv?
"The Handmaid's tale". Har skaffat boken nu också. Ska bara våga läsa den.
Och "SKAM", så klart. Team Evak forever.



Hatar du någon som du inte hatade förut?
Jag har ju hatat Donald Trump ett par år nu, men annars nej. Korkade jävla amerikaner...

Vilken var bästa boken du läst under året?
Jag har hittills i år läst 53 böcker, och många av dem har varit väldigt bra. Vissa har kännts rätt så djupt in i själen att läsa också, på både gott och ont. Den bok jag tänkt mest på efteråt är "A little life" av Hanya Yanagihara, men den är för den skull inte bäst på grund av att den fick mig att må rätt dåligt. Så mitt svar här blir faktiskt "The Scorpio races" av Maggie Stiefvater. Försöker få Lilla E att läsa den, men hon är upptagen med Harry Potter just nu.

Önskade du dig något som du fick?
Har fått fina presenter under året, så är det. Men en önskan som inte slogs in i paket, men som ändå infriades, var den att Daniel Craig ska spela James Bond även i den 25:e Bond-filmen, som kommer 2019. Efter det är det dags att spekulera i vem som blir den näste Bond på riktigt. Hoppas på Idris Elba.

Önskade du dig något som du inte fick?
James Bond-boxen. Om vi ska fortsätta på temat. Samt en bra adaption av "The Dark Tower". Känner mig nästan förråd av den filmen som kom. Jädra dravel.

Vilken var årets bästa film?
"Dunkirk".



Vilka var de bästa människorna du träffade?
Min familj och mina vänner.

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Bekväm, mjuk, färgglad, mönstrad.

Vad fick dig att må bra?
Beröring, egentid, tystnad, meditation, och att tacka nej.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Tom Hardy är ju bra söt alltså.



Vem saknade du?
Eva. Och Fantastiska Fyran.

Vilken var din bästa månad?
Eh.... Pass?

Finns det något du skulle kunna ha gjort bättre?
Ja verkligen.

Hur kommer nästa år att skilja sig från 2017?
Det har ju redan startat, i och med det nästa revolutionerande uppropet #metoo, och jag hoppas innerligt att det kan få fortsätta med det. Det behövs verkligen en omskakning i samhället, en ögonöppnare för hur jävla jobbigt det faktiskt är att vara en kvinna, ha en kropp, och vilja röra sig i samhället. Största delen av min ångestproblematik har sitt ursprung i att jag kränktes, redan som barn.
Till det sämre tror jag tyvärr att SD kommer få ännu mer platser i riksdagen, efter valet nästa år. Jag har på riktigt drömt mardrömmar om att Jimmie Åkesson blir statsminister. Det vore lika illa som Trump i USA. Let's not go there.