fredag 10 november 2017

FredagsFilmen: Kingsman - The Golden Circle

En av de filmer jag sett mest fram emot under hösten är uppföljaren till "Kingsman - The Secret Service". Den filmen kom lite som en överraskning för mig, jag trodde kanske inte att jag skulle gilla den riktigt så mycket som jag gjorde. Så ja, jag har längtat väldigt mycket efter "Kingsman - The Golden Circle", och under höstlovet passade vi på att se den, hela familjen utom Stora J som befann sig på NärCon och hade roligt utan oss.

Bildkälla Wallpaper Site
Eggsy är etablerad som Galahad i Kingsman, när organisationen utsätts för en attack med förödande konsekvenser. Eggsy och Merlin följer ledtrådar till Kentucky, USA där det verkar finnas en liknande organisation som deras, Statesmen.
Samtidigt har Poppy, som har världsmonopol på drogmarknaden, kommit på ett sätt att utpressa hela världen, och bara Statesmen med hjälp av spillrorna av Kingsman verkar kunna stoppa henne.
Någons död är betydligt överdriven.
Och så är Elton John med på ett hörn.


Blev förhoppningarna infriade då? För min del - ja. Jag fick ett gäng gapflabb, rafflande actionscener och ett par timmars trevlig underhållning. Men självklart finns det delar som jag inte uppskattade också. Som hela ploten med Tilde, kronprinsessa av Sverige... Eller ett gäng dödsfall som jag absolut inte uppskattar. Samt att vissa delar av filmen kan kännas lite... drogliberala.
Jag är en sådan där som inte tycker att en joint är ett lämpligt sätt att koppla av, och när jag stöter på sådant där droganvändande i rekreationellt syfte, vare sig det är i litteratur, tv eller film, så känner jag att jag drar öronen åt mig och får en lite dålig smak i munnen. Och i den här filmen röker alla på. Tydligen.

Men förutom det - en utmärkt liten film. Med ett utmärkt soundtrack. Vilket leder mig in på Elton John, som medverkade i filmen som sig själv. Vilken prestation från hans sida. Snacka om att bjuda på sig själv. För mig stal han scenerna som han var med i. You go, Sir Elton!