torsdag 5 oktober 2017

Nobelpriset i litteratur 2017

Det känns lite just nu som att det håller på att förvandlas till en bokblogg. Så läser jag väldigt mycket också, så det kanske inte är så konstigt. Just nu läser jag om "Mr Mercedes" för min bokcirkels skull, vilket är lite lustigt med tanke på att hon som valt boken vid ett flertal tillfällen sagt att hon inte tycker om Stephen King. Det här ska visst vara sista chansen för honom att få visa vad det är med hans författarskap som gör att jag och en till i cirkeln hyllar honom som en av våra favoritförfattare, och så han han andra fans i cirkeln också. Och med tanke på att "Mr Mercedes" mest är en kriminalroman, så kanske han lyckas nu.

Vad han säkert inte kommer lyckas med är att norpa till sig Nobels litteraturpris, som tillkännages idag klockan 13, även om jag så klart skulle bli väldigt glatt överraskad om så skedde.
Jag kommer skriva det här inlägget i två delar, och publicera det efter tillkännagivandet, och jag börjar med mina egna tankar och förhoppningar.

Jag tror inte att priset kommer gå till någon textförfattare i år. Jag tycker fortfarande att Bob Dylan var ett pissdåligt val förra året, men det är ju jag det. Jag tycker helt enkelt inte om Dylan - så enkelt är det. Jag har så klart många författare på den där listan över pristagare som jag tycker är mindre bra, eller direkt dåliga. Som Hemingway till exempel. Jag tycker inte om, helt enkelt. Det är inte min stil av litteratur, och jag förstår inte hur han kan vara så hyllad. Och jo - jag har läst mer än en av hans böcker så jag vet att det är hans sätt att skriva (och vissa teman) som jag inte gillar. Det är ju så det är, det är min åsikt och för mig är den "rätt", men för någon annan är den konstig eller "fel".

Jag tror inte heller att priset kommer gå till amerikan i år, för det gjorde det förra året och det är sällan priset går till samma land två år i rad. Någonsin? Tror inte det.
Annars är min förhoppning, som varje år, att Joyce Carol Oates ska få det. Men jag tänker inte direkt hålla andan. I år heller.

Jag tror faktiskt vi ska vända blicken åt Afrika eller Asien i år. Och om vi gör det så hoppas jag på Haruki Murakami, men återigen - jag tänker inte hålla andan.
Jag gissar att priset kommer gå till en kvinnlig författare i år, nämligen, eftersom det verkar lite som att Akademin kör med någon sorts varannan damernas. Jag skriver "någon sorts" för självklart ligger dominansen på den manliga sidan. Av 113 pristagare har endast 14 varit kvinnor, och det är ju lite bedrövligt kan man tycka. Det har blivit bättre på senare år, men det kan så klart bli mycket bättre på den fronten. Som att ge alla Nobelpris i litteratur till kvinnliga författare i 20 år eller så. *wishful thinking*
För det finns massor av bra kvinnliga författare där ute som förtjänar ett pris. Som ovan nämnda Joyce Carol Oates. Margret Atwood känns högaktuell just nu, och även här känner jag att priset vore välförtjänt. Då har Atwood en liten aning större chans, eftersom hon kommer från Kanada till skillnad mot Oates USA. Men jag tror faktiskt riktigt på riktigt att det inte går åt det Nordamerikanska hållet i år.

Vi får se. Om några timmar vet vi.

* * * * *

Och priset gick till...

Kazuo Ishiguro. Så jag hade verkligen jättefel. Han är visserligen född i Japan så jag fick med Asien på ett litet hörn där, men han är bosatt i Storbritannien sedan länge. Mest känd är han kanske för "Återstoden av dagen", som jag har läst, och som dessutom är en utmärkt film med Anthony Hopkins och Emma Thomson. 
Det här tyckte jag var lite kul! Även om det är en han nu igen. För det här är en författare som är vida läst och inte undangömd i något litet hörn av litteraturvärlden. Han är dessutom med på min lista över böcker jag vill läsa med boken "Begravd jätte". Så ett litet jippi! från min sida.

Kazuo Ishiguro
Nobels litteraturpris 2017