fredag 19 maj 2017

FredagsFilmen revisited: Warm bodies

I december 2012 gjorde jag något så ovanligt som längtade efter en film med zombietema - "Warm bodies".
Zombies är i vanliga fall ingenting som intresserar mig ett endaste dugg. Jag ser inte på "The Walking dead", jag deltar inte i zombie-runs, och jag läser inte böcker med zombies - om jag väljer själv. Lika mycket som jag älskar vampyrer tycker jag att zombies är rätt så tråkiga, nämligen.

Nu är det ju så att jag ändå sett filmer med zombies, så klart. Det har varit ganska många sådana den sista tiden, och det är svårt att undvika om man är filmintresserad. Jag tycker dock sällan att de är bra. Jag anade att jag skulle komma att gilla "Warm bodies", för jag tyckte den verkade vara rolig redan när jag såg trailern.
Nu har jag sett filmen, även om det inte blev på bio, men boken har jag fortfarande inte läst och jag tror inte jag kommer göra det heller.

Bildkälla AllsWalls
Efter den stora zombieapokalypsen vandrar zombien R omkring på en flygplats. Hans dagar är ganska tråkiga, och mest vandrar han omkring och utstöter gutturala läten, ibland tillsammans med bästa vännen M.
En dag, när han äter en ung mans hjärna, upptäcker han något nytt - en känsla för en ung flicka, Julie. R bestämmer sig för att skydda henne, både från de zombiesar som är som honom men även från de jätteelaka zombisarna - de som har varit döda längst och tappat all sin mänsklighet.
Hennes vänner, och framför allt hennes pappa, sätter sig emot deras vänskap och spirande relation. Men någonting stort och viktigt håller på att hända med R. Han börjar bli varm.

Om man tänker på att flickan heter Julie och pojken heter R så är det inte så långt bort att tänka på "Romeo och Julia". Det här blir också väldigt tydligt under filmens gång. Kanske finns det till och med en balkongscen...
Filmen är dock betydligt mer komisk än sin tragiska förebild. I grund och botten är det en kärlekshistoria mellan två personer, där förhållandet verkar vara dömt i förhand att misslyckas. Men som vi alla vet - kärleken övervinner allt. I visa fall till och med döden.
Om till och med jag, som inte alls tycker om zombies i vanliga fall, kan tycka om och uppskatta en zombiefilm, så måste den väl anses vara tittvärd. Inte för att jag tyckte den var tokbra, men underhållande var den onekligen.