lördag 27 maj 2017

"Deadlocked" av Charlaine Harris

Eftersom jag stundtals är envis som en fastspikad åsna, så är det svårt för mig att sluta läsa en bokserie som jag har påbörjat, även om serien i sig tappat fart rätt så rejält. "Deadlocked" är del 12 i Charlaine Harris serie om Sookie Stackhouse. Också den näst sista, så snart är jag äntligen klar med hela serien.

Bildkälla Goodreads
Vampyrkungen av Louisiana är på besök i Shreveport. Eftersom han misstänker att Eric har något att göra med vampyren Victors försvinnande är stämningen lätt spänd. Inte ett bra tillfälle att en död kvinnokropp hittas på Erics gräsmatta med andra ord. Särskilt inte som den döda kvinnan precis donerat blod till Eric...
Sookie försöker komma tillrätta med det mysteriet, samt egna bekymmer kring sina fe-släktingar och det magiska föremål hon har i sin ägo. Dessutom knakar hennes förhållande med Eric i fogarna, då en vampyrdrottning har bestämt sig för att hon vill ha Eric som sin man. Det är kaos ungefär som vanligt alltså.

Del 12 lider ganska så rejält av transportsträckesyndromet. Den känns som en utfyllnad. Visst händer det saker, en hel del till och med, men de händer i så små skvättar att de nästan försvinner under radarn. Boken känns mer som ett sätt att avsluta för vissa karaktärer och fastare förankra andra. Allt i boken är inte dåligt, men mitt samlade intryck av boken är att den är ganska långtråkig.

Mitt betyg blev den här gången 2/5, och så hoppas jag att nästa bok - den sista - ska göra målet värt resan.