måndag 10 april 2017

Måndagsmotivation, del 23/?

Livet återgår till det normala efter fredagens händelser. För att det måste få göra det. För mig betyder det att jag försöker återgå till mina rutiner, göra det jag brukade göra innan fredag eftermiddag ställde allt på sin spets.
Det känns ändå lite poetiskt att det regnar idag, denna första vardag efter.

Jag är en sådan där människa som mår bra av att ha rutiner. Göra ungefär samma saker på ungefär samma tider - alla dagar. Just idag råkade jag ge mig själv en lite väl lång sovmorgon, men vi kan väl skylla den på att det är påsklov. Annars ser en morgon ut ungefär så här för mig.

  • Jag försöker gå upp ganska tidigt, vilket inte är helt lätt för mig som alltid sett mig själv som en kvällsmänniska. Ganska tidigt är för mig inte senare än 7. Det beror lite på hur mycket jag måste hjälpa älskade maken med att få iväg barnen till skolan. 
  • Det första jag gör när jag kommit ut ur sängen, efter det där toalettbesöket, är att dra i mig vatten. Jag har numera en sådan där snuttig burk med lock som det sitter ett sugrör i, och jag dricker en full sådan burk varje morgon. Eftersom jag var nyfiken och mätte, så vet jag att det ryms 4 dl i den.
  • Sedan är det frukostdags. Ännu en av anledningarna till att jag tycker om att gå upp lite tidigare är att jag tycker om att äta frukost tillsammans med älskade maken. Och i viss mån mina morgon-zombie-barn. Jag dricker alltid te till frukost, men i övrigt försöker jag variera mig så att det är roligt med frukost. Ofta bestämmer jag kvällen innan vad jag ska äta, extra bra om man vill äta chiapudding eller overnight oats som ska förberedas, men ibland spontanar jag till det. Jag försöker dock att alltid ha en frukt eller grönsak till frukost, någon protein så klart, och gärna nötter eller frön. 
  • Efter frukost brukar det bli lugnt här hemma. Älskade maken åker till jobbet, barnen åker till skolan och jag dricker te och läser en stund. Planerar min dag lite. Och njuter av att det är tyst.
  • Jag har börjat med oilpulling, alltså att swischa runt kokosolja i munnen i ungefär 20 minuter. Det här gör jag innan jag borstar tänderna. Under de där 20 minuterna läser jag ofta lite till, eller kollar på datorn, eller passar på att tvätta mig och klä på mig.
  • Och så bäddar jag sängen. Efter att jag först har vädrat ur sovrummet. 
Så ser en typisk morgon ut för mig. Jag har tiden till det eftersom jag är egen företagare/arbetslös. De dagar jag jobbar blir det en kortare morgonrutin, och sängen brukar inte bli bäddad förrän jag kommer hem eller så blir det inte bäddad alls. Eftersom jag är en sådan där människa som föredrar att duscha på kvällen, så tar min morgonrengöring mindre än fem minuter. 

Rutiner alltså - inte kattskit direkt. Jag känner ofta en sorts oro i kroppen om jag har slarvat med min morgon. Eller min kväll för den delen, för jag har rutiner då med. Men det kan vi ta en annan gång.

Du då? Har du något du behöver göra varje morgon för att känna att dagen har startat?


Soluppgång från fönstret i Lilla E:s rum. Januari 2017.