fredag 28 april 2017

Fredagsmys: Svarta lådan

Jo, jag har faktiskt ätit det här på riktigt idag. Till lunch. Och det var mysigt så då räknas det som fredagsmys tycker jag. Annars var det här middag igår.
Svarta lådan är ett recept jag stötte på för första gången för omkring 10 år sedan. Receptet hade vunnit en tävling i "Allt om mat", och med tanke på hur gott det är kan jag förstå det. Det har stått på matbordet rätt så ofta sedan dess.
Eftersom jag har tröttnat på att leta rätt på receptet varje gång jag ska laga det här, så tänkte jag att det är lika bra att lägga det här. Så behöver jag inte leta så ihärdigt nästa gång.
Plus att det är gott. Och kanske rent av lite mysigt.


Svarta lådan

400 g köttfärs
1 gul lök
1 medelstor purjolök
4 dl strimlad vitkål
5 msk soja
5 msk balsamvinäger
3 msk farinsocker
1 tsk sriracha eller annan stark chilisås
1 vitlöksklyfta

Hacka löken fint. Ansa, skölj och strimla purjolöken. Fräs lök och köttfärs i lite olja tills köttfärsen inte är rosa längre, lägg över fräset på en tallrik. Fräs purjo och strimlad vitkål i ytterligare lite olja, tills det mjuknat och sjunkit ihop. Tillsätt köttfärsfräset och övriga ingredienser.
Låt koka under lock 10 minuter eller så.

Servera med ris eller pasta. Och grönsaker såklart!

Varför det heter "Svarta lådan" har jag ingen aning om, men ett par gissningar. Eftersom den här rätten har en asiatisk smak, som man gärna kan förstärka med lite sesamfrön om man vill, så kan namnet syfta till en klassisk bentolåda, de är ofta gjorda av mörkt trä. Eller så är det bara för att maträtten blir nästan svart när man kokar den i balsamvinäger och soja. Nästa sådär så att det känns lite synd på färgprakten att hälla i de där mörka sakerna, men smaken med dem är ändå förträfflig.