måndag 20 februari 2017

Måndagsmotivation, del 19/?

Om mitt hem är min borg är mitt sovrum mitt palats. Min sömn är dessutom något jag värdesätter högt, och numera inte alls tar som självklar.

När det var som värst i sömnbristlandet för mig så kallade jag fyra på morgonen för "me o'clock". Jag vaknade väldigt ofta vid fyrasnåret på morgonen och kunde omöjligt somna om. Rätt så jobbigt om jag dessutom hade haft svårt att somna, som jag ofta hade. Två, tre timmars sömn per natt är inget man lever ett fullvärdigt liv på direkt. Just då, i den akuta fasen av min sömnbrist, såg min kurator till att en läkare skrev ut medicin till mig som dels var ångestdämpande och dels hade den vanliga bieffekten att man blev smälltrött. Jag blev dessutom luddig i skallen ett bra tag, så jag tog dem bara när det var riktigt illa, och jag har några piller kvar till akuta fall.

Numera har jag lättare att sova och att somna om ifall jag vaknar, men vägen dit har inte varit spikrak och det finns nätter jag har svårt att somna och nätter jag vaknar och inte kan somna om. Nu är de tack och lov mer undantag än regel dock. Jag är inte längre beredd så pass att jag lägger en tröja och strumpor i vardagsrummet så jag ska ha något varmt att ta på mig när jag vaknar, som jag gjorde då.

Det finns sådana där avundsvärda personer som kan somna nästan varsomhelst och i vilken miljö som helst, men dit hör alltså inte jag. Jag behöver ett svalt och mörkt rum, största möjliga tystnad och så lite distraktioner som möjligt. Sovrummet är det rum som jag minst klarar av stök i, och det är även det som vädras oftast, eftersom vi sover med stängd dörr på grund av katt som bits i tårna.

Jag har såklart samlat på mig en del tips på vägen mot ett bättre sovande, och idag tänkte jag dela med mig av dem. Kanske finns det något som du själv inte har tänkt på och vill prova, men det mesta är tips som jag själv har fått. De här funkar för mig, i varje fall.



  • Att ha ett välkomnande sovrum som inbjuder till sömn, det har man hört både en och hundrasju gånger. Jag föredrar att lägga mig i en bäddad säng, men jag väntar gärna med själva bäddandet. Min rutin ser lite ut såhär: vaknar och stökar till sängen lite extra, lägger tillbaka kuddar som ramlat ner på golvet under natten. Många timmar senare brukar jag öppna fönstret och stänga sovrumsdörren i minst 20 minuter. Efter det bäddar jag. På så sätt blir man av med en massa kvalster i sängen, eftersom de gillar sängar som bäddats när kroppsvärmen sitter kvar allra bäst. Dessutom luktar lakanen lite bättre när de vädrats ur.
  • Bädda om ofta! Minst var 14 dag, helst oftare. Min pappa bäddar om varje dag som slutar på 1, utom 31, var tionde dag alltså. Riktigt så duktig är jag inte, men jag brukar hålla mig inom tvåveckorsgränsen. Som sagt - det är trevligare att sova i en ren säng.
  • En annan sak som ofta sägs är att man inte ska tv i rummet. Eller dator. Eller surfplatta. Eller mobil. Jag klarar alla de där punkterna - utom mobilen. Jag använder nämligen min mobil som väckarklocka. Däremot tittar jag inte på den. Innan jag går och borstar tänderna ser jag till att mobilen har ljudet avstängt, att larmet är på och sedan lägger jag den ifrån mig med skärmen ner. Och sedan rör jag den inte förrän det är dags att stänga av larmet på morgonen.
  • Gör något avkopplande en stund innan du släcker lampan. I mitt fall är det att jag läser en stund. 
  • Se till att rummet är svalt, men du är varm. Man sover bättre i svala rum, och vårt sovrum är så svalt att man nästan huttrar vissa kvällar. Kroppen behöver dock vara varm för att kunna slappna av. En extrafilt är inte fel ibland.
  • Sov med strumpor. Jag har börjat med det de senaste veckorna, då jag läste någonstans att kroppen snabbare kopplar igång dags-att-sova-läget om man har varma fötter och händer. Och det funkar! Jag somnar mycket fortare sedan jag började sova med strumpor. De ligger ofta som små korvar i botten av sängen när jag vaknar, men somnar snabbt gör jag.
  • Aromaterapi är inte fel ibland. Vi har tyvärr haft problem med silverfiskar i vårt sovrum, och i och med det fick vi veta att rödcederolja var en doft som silverfiskar undvek. Det luktar lackstång så man nästan baxnar, men sov gott gjorde jag. Det visar sig att cederolja inom aromaterapi används för sina lugnande och harmoniserande effekter. Jo, jag tackar jag! Att den är finfin mot skadeinsekter är alltså pluset i kanten på just cederträ. Lavendel är också en sådan där klassisk lugnande doft. Värt att testa med andra ord.
Sov gott!