fredag 20 januari 2017

Shipping

Ack ja, vad vore livet utan tv? Vad vore livet utan kärlek på tv? Vad vore livet utan kärlek på tv som man blir så investerad i att det nästan är löjligt? Just det. Dötrist.
Alltså shippar jag en hel del, och när jag såg häromdagen att Seriedrottningen gjorde "den stora shippinglistan" så kände jag att det där är ju roligt och värt att hoppa på. Och så tittar ni väl in hos Seriedrottningen också och spanar in hennes svar - för det är kul!

1. Ditt första ship?
Bobby och Pam i "Dallas". Jepp, så gammal är jag. Och jag var investerad. Vi lekte till och med "Dallas" på rasterna när jag gick i mellanstadiet.

2. Dina topp 3 ships genom tiderna?
Gud vilken elak! Kurt/Blaine i "Glee", Lorelai/Luke i "Gilmore girls" (jag har inte sett de nya avsnitten än pga Netflix-brist, så inga spoilers) och Brian/Justin i "Queer as folk". Om jag ska välja ships som är canon. Annars skulle det se väldigt annorlunda ut, hehe.


3. Vad är ditt OTP just nu?
OTP = One True Pairing, om ni inte visste det.
Jamen - Klainers gonna Klaine. Men eftersom "Glee" är nedlagd så... *tänktänktänk* Ian/Mickey i "Shameless? Kanske?

4. Vad är ditt NOTP just nu?
Motsatsen till OTP alltså. Ungefär alla som är canon i "Teen wolf", finns anledningar till att jag inte tittar längre. Kanske inte ett NOTP direkt, men jag är inte superintresserad över att se Lucifer/Chloe bli tillsammans i "Lucifer" heller. Så...

5. Hur känner du för kärlekstrianglar?
Avsky. Alltså - hur uttjatat? Låt oss slippa, tack så mycket.

6. Berätta om en favorittriangel från tv?
Meh! Det går inte att ha en favorit på en trope man avskyr.

7. Har du någonsin shippat dig själv med en karaktär?
Inte med en karaktär, nej. Men om Tom Hardy kom hit och ville hångla lite så skulle jag inte tacka nej, om en sägert.

8. Har du många ships som aldrig blev tillsammans?
Om! Kommer sörja bristen på Sterek resten av mitt liv! *slänger mig dramatiskt på golvet*

9. Shippar du några karaktärer som aldrig har träffats?
Nej.

10. Berätta om din favoritkyss från tv.
När Blaine kysste Kurt för första gången. "Oh, there you are. I've been looking for you forever." *swoon*



11. Har du någonsin blivit besviken när ditt ship äntligen blev ihop?
Inte vad jag kan komma på just nu.

12. Har ett ship någonsin krossat ditt hjärta?
Om! Jag blir som sagt löjligt investerad ibland.

13. Hur känner du för will they/won't they?
Om det bara är velande så kan jag bli galen av frustration, och en galen Jenny tycker vi inte om. Men om det är en kortare veloperiod så kan det funka.

14. Har du någonsin "shippat vid första ögonkastet"?
Ungefär det som hände med Kurt/Blaine. Och sedan gick det aldrig över.

15. Berätta om ett ship du ogillade först.
Är ungefär lika trogen i mitt ogillande som i mitt gillande, så jag kommer faktiskt inte på ett enda just nu. Imorgon däremot. Så om jag kommer på något så hamnar det en "edit" här ↓.

16. Berätta om ett par som du slutat shippa romantiskt.
På den tiden det begav sig tröttnade man ganska rejält på de skiftande paren i både "Beverly Hills 90210" och "Melrose place", så där så att det var skönare för själen att sluta bry sig eftersom alla ändå låg med alla.

17. Prata om ett ögonblick som fick dig att ifrågasätta ett helt ship.
När Brian aldrig kunde vara trogen mot Justin i "QaF" så kände jag en hel massa frustration. Justin förtjänade bättre än så, men ändå så ville jag så gärna att det skulle vara de två. Och jag fick nästan som jag ville, men inte helt.

18. Berätta om ett ship som du känner dig ensam i att shippa.
Lydia och Scott i "Teen wolf". Nu tittar jag ju inte längre så jag vet inte hur det är numera, men förr i tin' tyckte jag att de utgjorde ett bra romantiskt par. Och så Stiles och Lydia som bästisar - inget utbyte av kroppsvätskor där thankyaverymuch. Och det känner jag mig rätt ensam om.

19. Finns det ett ship som du bara inte fattar (även om du inte har något emot det)?
Jättemånga. Arthur/Merlin i "Merlin" till exempel. Tydligen ett jättestort ship och jag fattar ingenting.

Bildkälla Tumblr
20. Vilket av dina ships förtjänar bättre manus?
Stiles/Derek i "Teen wolf" gjorde det. Det var inte nödvändigt för mig att de skulle bli ihop, för det trodde jag aldrig skulle ske ändå, men jag hade gärna sett att Tyler och Dylan hade haft många fler scener tillsammans, för de hade sådan personkemi. Men nu har ju Tyler hoppat av sedan säsong 4 så...

21. Shippar du mest par som är canon?
Canon är alltså att det är med i seriens handling, fanon är när det bara existerar i ett fandom, om ni undrade. 
Njae. Det är nog 50/50 på ett ungefär. Man har dock roligare med canonpar för där händer det ju liksom "på riktigt".

22. Har du någonsin shippat ett par INNAN du ens började titta på tv-serien, pga gifs och liknande?
Jag tror inte det. Men gifs och liknande har gjort mig nyfiken och fått mig att börja titta på en serie - mer än en gång.

23. Har du märkt ett mönster i ditt shippande? Finns det en romatisk dynamik som du känner dig mer dragen till?
Jag shippar många gaypar, så är det ju. Kanske liiiite trött på heteronormativiteten.

Ian och Mickey i "Shameless".
Bildkälla Tumblr
24. Har du lätt för att shippa par?
Onekligen. Som om det vore en hobby.

25. Behöver du ett ship för att verkligen kunna njuta av en tv-serie?
Absolut inte. Ibland föredrar jag till och med om där paren uteblir. Friendships ftw!

26. Nämn ett fandom som inte har några ships?
Finns det? Ingen aning alltså.

27. Finns det en trope (= typisk grej) du ofta fastnar för vid shipping?
Nä, det tror jag inte.

28. Gillar du och använder shipnamn?
Jepp. Det blir mycket Klaine, Sterek, Gallavich och Britin.

29. Finns det ett fiktivt förhållande du skulle vilja ha själv?
Absolut inte. Har det så perfekt som jag har det.

30. Om du fick ändra en sak på ditt OTP, vad skulle det vara?
Pratar vi Klaine så hade jag gärna sett fler duetter och en bättre säsong 6 för dem.
Pratar vi Ian/Mickey så att det inte är absolut tvärslut mellan dem nu.
Pratar vi Sterek så att det hade blivit canon. Men jag trivs alldeles förträffligt i fanon där ändå.

Önskar jag kunde ge cred till konstnären här, men vet inte vem det är. Vet du så säg till.