tisdag 31 januari 2017

Januarifavoriter

Avslutar januari på samma sätt som jag började januari - med att vara sjuk. Happy days eller inte. Det har överlag varit en trött och ganska tung månad det här, men så är det ofta i januari har jag märkt. Det livas så klart upp av vissa roliga saker dock. Fast i år var jag sjuk på en av dem, nämligen Chilipojkens födelsedag. Men han fick sina presenter så han var nöjd(ish) ändå.

Favoriterna? Favoriterna.


Bok: Det har blivit endast två böcker i januari, kanske lite beroende på den ovan nämnda tröttheten. Båda böckerna fick samma betyg, men jag tror minsann att jag ändå tycker att "Purity" av Jonathan Franzen var aningens bättre.

Fic: Jag har egentligen bara läst en enda fic i januari, andra har jag läst om eller så har jag glott på vegan-videos på YouTube. Hade längtat efter att läsa en ny Sterek-fic dock, och fick mitt lystmäte med "The hollow moon" av thepsychicclam. Med den författaren vet man att man kommer gilla, så det var ett rätt så säkert kort.

Film: Jag har faktiskt varit på bio i januari, och sett "The passengers". Det är däremot inte den bästa filmen jag har sett den här månaden, för det priset går till "En man som heter Ove".


Tv-program: Det går dåligt med tv fortfarande. Tittar mest på de serier jag följer som har startat upp igen efter juluppehållet, eller som i "Shadowhunters" fall, startat upp sin nya säsong. Velar med vilket som ska bli mitt nya maratonprojekt. "The Tudors"? Kanske?
Så jag har ingen tv-favorit den här månaden, eftersom jag inte börjat titta på "Taboo" än. Fast det är klart - jag ser alltid mest fram emot de nya avsnitten av "Lucifer".

Kläder: Har köpt mig lite nya träningskläder, bland annat ett par perfekta yogabyxor med hög midja som håller "lilla" kulan på plats. Älskar byxor med hög midja att pula in magen i.

Nagellack: Katyusha från A England är ju nästan smärtsamt snyggt.



Upptäckt: Kanske att jag inte är så förtjust i socker som jag alltid trott? Inte ens lakritspaddor lockar mig just nu.

Extra speciell rolighet: Det har varit en del födelsedagar att fira i januari, men ingen av dem har riktigt toppat hur kul jag tycker det är umgås med min bokcirkel. Plejaderna är alltid en ljusglimt i tillvaron. Tänk vad fina vänner man kan få bara för att vi gillar att läsa.

Mitt eget favoritinlägg: "Introvert". Älskade maken är fortfarande min hjälte i den frågan.
Jag vet inte än hur det blev med den där fotbollsgolfen, för det togs upp till omröstning och Chilipojken har inte meddelat mig vad resultatet blev. För tack och lov gör de slutna omröstningar så det inte blir en grupptrycksgrej med handuppräckning. Jag har dock lovat honom att om det blir något han känner att han inte riktigt orkar med, så kommer jag sjukanmäla honom. Jodå - jag tänker hjälpa min son att "skolka" om det krävs. Jag ser det som att han får en mental fridag. Det är ju inte så att de har späckat schema ändå, den där sista veckan innan skolavslutningen. Jo det har de. Då kan han få slippa fotbollsgolf om han vill det.