fredag 27 januari 2017

FredagsFilmen: En man som heter Ove

Tidigare i veckan blev det klart att den svenska filmen "En man som heter Ove" nomineras till en Oscar i kategorin 'Bästa utländska film'. Det var den filmen vi sabbade Lilla E:s fredag med förra veckan. Inte för att hon tyckte den var dålig, tvärtom, utan för att hon blev så berörd att hon satt och grät som det värsta vattenfall ungefär hela filmen. Som Chilipojken sa: "Varför är svenska filmer ofta så tragiska?" Men väldigt bra är den, det tyckte hela familjen.

Bildkälla Canal Digital
Ove är kvarterets arga gubbe. Varje dag går han sin runda i villaområdet för att se att alla sköter sig och att det råder ordning och reda. Han besöker ofta sin älskade hustrus grav och bestämmer sig för att han ska komma till henne. Tvärs över gatan flyttar dock Parvaneh in med sin bullriga familj, och en oväntad vänskap börjar gro - som sätter käppar i hjulet för Oves planer.


Filmen är baserad på boken med samma namn som är skriven av Fredrik Backman. Jag har faktiskt inte läst den, vilket jag kanske borde ändra på. Älskade maken har dock läst den och han uttryckte det som att det var en sådan där bok som man skrattade åt med en ständig gråtklump i halsen. En sådan där bok som berör. Han tyckte även att boken var väldigt bra adapterad till filmen.

Filmen berättas med många återblickar som ger oss en bättre bild av Ove och hans liv - de omständigheter som skapat honom och vem han egentligen är. Han kanske inte är en sådan arg gubbe egentligen, om man lyfter bort det där översta, vresiga lagret.
Och det kan ju inte hjälpas annat än att jag börjar fundera på min egen arga människa. När jag växte upp hade vi en Arga Tanten i grannskapet, till och med de vuxna kallade henne för det. Och jag undrar vad det var som gjorde henne till just Arga Tanten. Var hon också bara en vän av ordning med ett hjärta av guld? En sida av henne som bara några få fick se? Troligtvis. Människor är inte bara den bild man skapar av dem, utan mer komplexa än så, något som den här filmen (och boken antar jag) visar på ett utomordentligt bra sätt.
Så se den gärna, om ni inte redan gjort det. Var beredd med näsdukarna bara.