onsdag 21 december 2016

Julfilmsvecka: Trading places

Minns ni den tiden när Eddie Murphy var rolig på film, och inte bara iklädde sig fat suits och spelade åtta av tio roller i sina filmer? Knappt så jag gör det. Men det hände alltså en gång i tin', och då spelade han mot Dan Akroyd i en komedi som utspelar sig i jultid, och alltså får vara med här den här veckan. Jag tycker nämligen att "Trading places" är jätterolig! Eller "Ombytta roller" som den heter på svenska.

Bildkälla fmv.magazine
Mortimer och Randolph Duke slår vad om huruvida det är en persons miljö eller arv som avgör personens förmåga att klara sig i livet. De beslutar sig för att testa sin teori och får sin påläggskalv arresterad och utstött, samtidigt som de tar sig an en gatubedragare och ger honom möjlighet att vända sitt liv.
Billy Ray Valentine tror knappt att det är sant att de här äldre herrarna vill hjälpa honom att komma upp sig i livet, samtidigt som Louis Winthorpe III ser sitt liv raseras. När de båda möts och inser att de är brickor i ett spel, planerar de sin hämnd på bröderna Duke.


Hysteriskt roligt har jag åt den här filmen, när jag kommer åt att se den. Jag har favoritscen som inkluderar en full Winthorpe/Dan Akroyd i tomtedräkt, med en rökt laxsida. Skrattar så jag gråter åt den varenda gång.