fredag 25 november 2016

FredagsFilmen: Premium Rush

Jag blev positivt överraskad av dagens FredagsFilm, "Premium rush". Jag hittade den i en realåda för 20 kronor och tänkte: "Det är i varje fall en och en halv timme med Joseph Gordon-Levitt i cykelbyxor, så bara det är värt pengarna". Nu hade han inte cykelbyxor utan shorts, men i övrig hade jag rätt - den var värd hela tjugan.

Bildkälla Outside online
Wilee jobbar som cykelbud i New York. En dag får han i uppdrag att leverera ett kuvert till en adress i Chinatown innan ett visst klockslag. En leverans som flera personer vill förhindra att han levererar.

Jag vill inte avslöja för mycket av handlingen här, för det här är en sådan där film som visar en liten bit av sig själv i taget. Ofta genom att vi färdas fram och tillbaka på en noga upplagd tidslinje. där vi som betraktare får en bit i taget serverat åt oss.
Så jag gillade - jag gillade upplägget med tidslinjen, jag gillade att cykla i New York och kryssa fram i hög hastighet bland taxibilar, fotgängare och andra cykelbud. Jag gillade vissa saker så mycket att det kanske kom en liten tår där på slutet, men jag är ju också ovanligt blödig av mig.
Det enda jag inte var toppenförtjust i var en ganska onödig kärlekshistoria som inte tillförde något alls, det hade räckt bra om de varit kolleger. Men men... Då hade kanske inte Manny haft anledning att vara så sur på Wilee. Kanske.