lördag 29 oktober 2016

Vegetariska veckan

För ett par veckor sedan hade vi vegetarisk vecka i hushållet. Det var faktiskt Chilipojken som kom med förslaget, och vi övriga i familjen var inte sena att haka på. Jag tyckte såklart att det var en så pass rolig idé att jag bestämde mig för fotobevis av hela veckan.


Vi veckohandlar på lördagar, så vår vegetariska matvecka sträckte sig från lördag till fredag.
Vi startade upp veckan med bakat ris med halloumi och sallad. Det här är för övrigt en av mina favoriträtter. Inte så bra för midjemåttet kanske, så det gäller att inte äta det för ofta.


Söndag var lasagnedag. Receptet till den här lasagnen kommer från "Mera vego" och är ett sådant där som barnen, och deras föräldrar, kan efterlysa ibland.


Måndag middag var falafel med bröd, grönsaker och frittar. Tyckte mina falafel blev 'sådär' den här gången, men de dög väl. Behöver en matberedare om jag ska göra falafel igen, det är alldeles för besvärligt att bara använda mixerstaven.
Även det här receptet kommer från "Mera vego".


Tisdag med urmakarpasta. Vi kallar den så för att idén kommer från älskade makens lillasyster, som är just urmakare. Pasta, röd pesto - jag gör min själv numera, kidneybönor, fetaost och kanske lite oliver också.


Onsdag är ofta soppdag här hemma. Här har jag gjort en skördesoppa med lök, morot och rotselleri som mixats slät med lite creme fraishe. Sedan stekte jag trattkantareller med lite vitlök, att toppa soppan med. Så gott!


Torsdagen blev lite fancy. Även här ett recept från "Mera vego", i detta fall gnocchi med rostad butternutpumpa. Jag gjorde inte gnocchin själv. Den här gången...


Vegetariska veckan avslutades med dumplings och vårrullar med nudlar, dipsåser och grönsaker. Både dumplingsarna och vårrullarna kommer från frysdisken. Betyget blev - det här äter vi igen.

En väldigt lyckad vecka matmässigt. Alla tyckte om all maten. Nu är ju inte vegetariskt något nytt för den här familjen då vi äter det ganska ofta, men vi tyckte alla att det var roligt att ha en temavecka så här. Vi var även alla engagerade i maten, råvarorna och tillagningen - något jag tyckte var extra roligt. Det är inte ofta jag får så mycket hjälp i köket eller familjen samlad till matbordet så snabbt.
Det här med temaveckor kommer självklart komma oftare på familjens matrepertoar. Kanske inte nödvändigtvis vegetariskt, man kan ha landstema till exempel. Italiensk vecka..... Mmmm!