torsdag 13 oktober 2016

Nobelpriset 2016. Aka Är ni fulla?

Varje år när Nobelpriset i litteratur ska tillkännages sitter jag som på nålar. Så även i år då jag till och med började följa en Nobelprisbevakning redan klockan 12 - priset tillkännagavs klockan 13. Och ja - jag kände av lite nervöst pirr för jag tycker det är superspännande.
Som vanligt höll jag på Joyce Carol Oates.

Så det fanns ju inga gränser för min besvikelse när det tilldelades Bob Dylan. Varför? Sedan när räknas sångtexter som litteratur? Jo visst, det finns poesi i sångtexter och de kan vara väldigt betydelsefulla - men va?
Var det tröstpris till USA eller något?
Inte förtjänt.

Polarpris ja - litteraturpris nej. För han gör musik - inte litteratur.

Bildkälla Independent
Betyder det här att Jocke Berg får priset nästa år?