fredag 7 oktober 2016

FredagsFilmen: Sucker Punch

Förra fredagen tog jag en datorfri dag och tittade på film istället. En av de filmerna jag såg var "Sucker punch" som faktiskt överraskade mig med att inte vara komplett usel. Helt klart värd de där 20 kronorna jag betalade för den när jag hittade den i en rea-back.

Bildkälla PCWallart
Babydoll blir tvångsintagen på mentalsjukhus av sin styvpappa. Som ett sätt att klara av sin tillvaro tar hon tar sin tillflykt till en fantasivärld, där hon med hjälp av fyra andra intagna försöker finna ett sätt att rymma från anstalten.

"Sucker Punch" har fått rejält med kritik, bland annat över de minst sagt avslöjande kläderna. Det här är en film där flickor är offer för manliga individer och deras planer, men de är inte direkt några damsels in distress. I slutändan är det tjejerna som hjälper sig själva, på olika sätt.
Jag hade hört den där kritiken, men även de som gått till starkt försvar till filmen och dess budskap. Att kostymerna enbart förekom i fantasivärlden och därför var valda av tjejerna, som ett vapen mot männen och de faror som omgav dem. De kanske inte var de mest praktiska om man slåss mot drakar, jätteninjor eller nazister dock. Mitt största problem var att karaktären Rocket såg ut som Link från Zelda-spelen...

Ändå - "Sucker Punch" var helt okej underhållning och hade ett fantastiskt soundtrack, i flera fall med röstpålägg från skådespelarna själva för att ge en extra dimension till filmen.