måndag 19 september 2016

Säsongssammanfattning: Looking, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Mitt nya maratonprojekt fick bli "Looking". Serien fick endast två säsonger med totalt 18 avsnitt + en film, och är alltså avslutad.

"Looking" handlar om vännerna Patrick, Agustin och Dom och deras liv och kärleksliv i San Fransisco. Jo - alla tre är gay, och jo - jag drog många paralleller till "Queer as folk". Serien visades på HBO och det är således mycket sex och droger. Och komplikationer så klart.

Bildkälla Huffington Post
Favoritavsnitt: 1x05 "Looking for the future". Patrick sjukanmäler sig och spenderar dagen med Richie där de pratar om sitt förflutna och sina förhoppningar för framtiden.
1x07 "Looking for a plus one". Patrick är nervös över att hans familj ska träffa Richie på hans systers bröllop och beter sig därefter. Han blir förvånad över att träffa sin chef Kevin, och hans pojkvän, på bröllopet. Agustin drar sig ur en utställning vilket leder till ett stort gräl med Frank, och Dom har svårt att ta Lynns råd inför det kommande pop-up eventet med hans restaurangidé.

Favoritkaraktär: Patrick. Det är han som är i centrum i den här serien så illa vore det väl annars. Jonathan Groff,  som spelar Patrick, är också 100% anledningen till att jag ville se "Looking".

Favoritpar: Patrick och Richie. Jag gillar Kevin också, men jag skulle helst se att han höll tassarna borta från Patrick så att Richie får den chans han förtjänar.

Bäst i säsongen: Det känns väldigt manusbefriat. Som att man sitter och spionerar på riktiga människor. Jag gillar verkligen den genuina känsla som uppstår i dialogerna då. Om det är så att det är mycket improviserat vet jag inte, men det känns så.

Värst i säsongen: Sexscenen mellan Patrick och Kevin hade jag gärna varit utan. Dels för att Kevin var otrogen mot sin pojkvän, dels för att Kevin är Patricks chef och dels för att Patricks och Richies förhållande redan var komplicerat så det räckte.

Övriga kommentarer:  Jag jämför alltså med "Queer as folk" och gör jag det så är såklart "QaF" bättre. Jag tycker dock att "Looking" är klart sevärd, och 18 halvtimmeslånga avsnitt + en film tar ju inte superlång tid i anspråk.