torsdag 29 september 2016

Säsongssammanfattning: Legends of tomorrow, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Det har blivit mycket tv nu, jag erkänner det, men när det mest är tittar på tv och läser böcker jag fyllt mina dagar med så speglas det av på blogginnehållet. Det är verklighetsflykt på hög nivå, och det är det av en anledning.

"Legends of tomorrow" är den senaste serien att betas av/tittas ikapp på. Jag ville se så många Marvel och DC-serier som möjligt den här sommaren och början på hösten, innan de nya säsongerna drar igång. Eller inte drar igång som i fallet med "Agent Carter". Jag har lyckats rätt så bra med det målet och känner nu att jag börjar tröttna lite på superhjältar och fantastiska manicker, så nästa maratonprojekt kommer bli något helt annat. Vad vet jag inte än dock.

"Legends of tomorrow" är en spin off på "Arrow" och "The flash" och innehåller till största delen karaktärer från de serierna. De samlas ihop av Rip Hunter, en tidsresenär som behöver deras hjälp att oskadliggöra Vandal Savage, en odödlig man som i framtiden inte bara nått världsherravälde utan dessutom dödat Rips familj.

Bildkälla SuperheroHype
Favoritavsnitt: 1x12 "Last refuge" Kontraktsmördaren Pilgrim är på jakt efter Legenderna i deras ungdom, för att förhindra att de någonsin kan få sina krafter.
1x15 "Destiny" Legenderna är fångar hos Time Masters. Rip får veta sanningen bakom sitt uppdrag. Rory förs bort för att återigen bli hjärntvättad och iförd Kronos mask. Sara tar över tidsskeppet och Snart bestämmer sig för att bli en hjälte trots allt.
1x16 "Legendary" Rip är trött på alla offer som Legenderna har fått göra och släpper av dem i Central City några månader efter att han rekryterade dem. Frågan är bara om de verkligenn vill avsluta sitt kall.

Favoritkaraktär: Jisses vad det blir svårt med den här punkten! Inte för att alla var lika bra och/eller roliga att titta på, utan för att alla var ungefär lika schablonartat gäspiga. Det märks verkligen att det här är seriefigurer för de är så platta att jag inte vet vart jag ska ta vägen.
Men ändå - jag hade nog som trevligast när Leonard Snart, aka Captain Cold, visade sig i rutan.

Favoritpar: Oh heck no! Inte nog med att de träigaste karaktärerna på länge var med i den här serien, de var tvungna att nästla in dem i ett par också. Som blev en kärlekstriangel på grund av ööödeeet. *snark*
Jag blev inte alls ledsen när Kendra och Carter valde att lämna resten av gänget i säsongsavslutningen. Tvärtom faktiskt.

Bäst i säsongen: När Kendra fucking finally stack kniven i Vandal Savage. Förresten - vad är det för urbota fjantigt namn på en skurk? Övertydlig much?

Värst i säsongen: Jag borde kanske väntat lite med den här serien eftersom hela innehållet i den är baserat på tidsresor, något som jag brukar dra öronen åt mig för annars. Men nej då, inte jag inte.
Och på riktigt? Dödade ni min favoritkaraktär? Really?
Risken är stor att jag inte återvänder till LoT alltså.

Övriga kommentarer: En stor anledning till att jag valde att se "Legends of tomorrow" heter Arthur Darvill, som spelade Rory Williams i "Doctor Who". Jag har kanske saknat honom en aning.
Serien återkommer med säsong två i mitten av oktober.