fredag 2 september 2016

FredagsFilmen: Young Frankenstein

Tidigare i veckan nåddes vi av beskedet att Gene Wilder hade gått bort, 83 år gammal. Jag vet att många sätter likhetstecken mellan Gene Wilder och Willy Wonka, men för mig är och förblir han Frederick Frankenstein i en av de roligaste filmerna som någonsin har gjorts - Mel Brooks homage till de tidiga skräckfilmerna i allmänhet och Frankensteinfilmerna med Boris Karloff i synnerhet - "Young Frankenstein". Eller "Det våras för Frankenstein" som den fick heta på svenska eftersom alla Mel Brooks filmer tydligen måste heta något med "Det våras för...".

Bildkälla Quotesgram
Gene Wilder, 11 juni 1933 - 29 augusti 2016
Dr. Frederick Frankenstein är en framstående läkare som desperat försöker skaka av sig det dåliga rykte hans familj drabbats av efter farfaderns experiment med att återuppväcka de döda. Han kallas till farfaderns slott i Transylvanien för att reda upp hans testamente. Väl där hittar han sin farfars forskning och snart följer han i just de fotspår han försökt undvika.
Resultatet är hysteriskt roligt.

Jag tror inte att det går en dag utan att jag släpper ifrån mig ett citat från den här filmen. Allt från "You made a yummy sound" till "Abby something..." och alla andra dessemellan. Har du inte sett den här filmen än så har du något att se fram emot. Varsågod - mitt filmtips till dig.


"Yes! Say it! He was my... BOYFRIEND!"