söndag 10 juli 2016

What I eat in a day #3 - vegetariskt

Jag är inte vegetarian. Icke sa nicke. Men ibland äter jag vegetariskt. Det gör mig inte till en flexitarian, för jag tycker att det är ett superfånigt hittepåord, jag äter varierat helt enkelt. Vissa dagar äter jag vegetariskt hela dagen, bara för att. Och när jag säger vegetariskt så menar jag alltid ovo-lakto-vegetariskt, jag är bara för lat för att skriva ut hela frasen varje gång.

En dag i förra veckan, efter att älskade makens semester börjat men innan vi for på resa, såg min vegetariska dag ut så här. Kanske inte direkt supernyttig, men supergod.


Eller okej - nästan allt var supergott...
Min frukost den här morgonen bestod av en chiapudding av det tristare slaget. Tyvärr ville Lilla E just den här dagen prova chiapudding och kärlek uppstod inte, så klart. Annars var den gjord på en fruktblandning med exotiska frukter, kokosmjölk och chiafrön. Jag toppade min med lite uppskuren melon och min hemgjorda granola. Till detta te, för ingen dag har börjat innan jag druckit mitt morgonte. Typ.


Lunchen bestod a falafelwraps med grönsaker och såser. Jag gjorde en omgång falafel för ett tag sedan som tyvärr blev lite torra, men det hjälps upp rätt så bra när man mosar till dem och öser på med sriracha och vitlökssås.
Jag tror att jag var nöjd med den som syns på bilden, resten av grönsakerna tog älskade maken hand om.


På eftermiddagen tog vi en biltur till Hjortkvarn för att äta glass. Det hade vi egentligen tänkt göra dagen innan, men den dagen gick åt till att köpa ny tvättmaskin när vår gamla packade ihop efter 16 års trogen tjänstgöring.
Nåväl - i Hjortkvarn finns Go'glass som man inte ska åka förbi om man är i krokarna och gillar glass. Jag valde att äta whiskeyglass, dulche leche och en kola- och chokladglass som påstod att den skulle innehålla havssalt. Det där havssaltet kände jag inte av alls. Och det var ungefär en kula för mycket - jag blev proppus mättus, som det inte heter på latin.


När jag kom hem drack jag te ur min Q-mugg. Mmmmm... te...


Kvällsmaten var min absoluta favoriträtt för tillfället och sedan i november när jag hittade receptet - risotto med citronpesto. Till det komponerade älskade maken en caprese. Eftersom jag hade stulit all basilika till peston fick han använda torkad basilika till capresen, så det är inte peppar på mozzarellan.


Hade burit på popcornsug hela dagen så mitt salta kvällssnack var helt sonika en liten skål med popcorn.

Och under hela dagen drack jag massor av eau de kran såklart, eftersom det var en varm dag. Och för att jag gör det.