tisdag 5 juli 2016

Tre tomma no. 16

Oj vad det här har fått skramla i arkivet länge. Men här är den - nummer 16 av Tre tomma.


ACO Body lotion moist. Oparfymerad. Ännu en gammal trotjänare i mitt hem. Jag har älskat ACOs oparfymerade bodylotion sedan tonåren. Tycker bara det var synd att det gjorde om flaskan från den där som man kunde ställa upp och ner på korken och med lätthet få ut minsta lilla gnutta ur, till den här pumpvarianten. Å andra sidan är det dess enda fel - att det är svårt att få ut precis allt - och den "nya" designen har rätt så många år på nacken. Självklart har jag ständigt en ny flaska som väntar på sin tur.
Plaståtervinning.
Betyg 5/5

ACO Special care Extra sensitive roll on. Milt parfymerad. Den här deon blev inte en favorit. Den kliar inte i min armhåla, men det är också enda pluset. Att jag svettas kan jag stå ut med, men den neutraliserar inte doft för fem öre. Så jag både svettas och luktar som att jag gör det. Jag återgår till deo stift.
Lite tankar om deo... Man kan ju tycka att jag som gillar no poo borde testa den där hemgjorda "deon" med bikarbonat, potatismjöl och kokosolja. Jag har gjort det. Funkar säkert jättebra om man inte har känsliga armhålor - på mig sved den och irriterade efter ett par dagars användning. Tycker ni det är konstigt med tanke på att jag tvättar håret med bikarbonat ber jag att få påminna om att jag sköljer ur bikarbonaten ur håret, under armen sitter den kvar. Bara kokosolja funkar inte heller. Mjukt och skönt blir det, men jag måste återapplicera ungefär var tredje timme och jag är lat så orka.
Plaståtervinning.
Betyg 2/5

Terra Midi gåsäggstvål. Mjölk. För rätt så många månader sedan fick jag chansen att testa en tvål från Terra Midi genom Edgy polish. Man sökte personer med torr hud för att testa dem och jag anmälde mig frivilligt. Och jag har inte ångrat mig en sekund - faktum är att jag har beställt fler tvålar i andra dofter. Man måste ju testa!
Mjölk är helt ljuvligt löddrig och torkar inte alls ut huden på samma sätt som andra tvålar gör. Jag har använt den från topp till tå - jo jag har tvättat håret med den - och upplever inte alls samma strama torra känsla i huden efter tvätt, samt att det går åt mindre av hand- och hudlotion när jag smörjer mig. Doften är väldigt mild och trevlig, den stannar kvar en stund på huden men stör inte. Och så räcker den jättelänge så den är dryg som 17. Väldigt prisvärd för 59 kronor + frakt. Dessutom är frakten från Edgy snabb som blixten, så jag rekommenderar hela shoppen.
Egentligen kan man använda tvålbarer ner till sista gnuttan, men den här sista lilla biten ville inte riktigt vara med längre, så jag slängde den.
Brännbart avfall.
Betyg 5/5.