lördag 23 juli 2016

Snack time!

Jag försöker skapa nya, bättre vanor för mig när det gäller min mathållning. En viktig del i detta är att verkligen äta. God mat, näringsrik och framför allt - regelbundet. Min dag skiftar nästan lite ur fokus de dagar jag legat och dragit mig i sängen för länge och frukosten hamnat för sent. OCh när det händer är det lätt att jag blir lite grinig. Älskar ordet hangry för att beskriva mitt humör med dippande blodsocker - arg för att jag är hungrig.

Det svåraste för mig har aldrig varit frukost, lunch och middag utan vad jag stoppar i mig mellan dessa måltider. Det är så lätt att bara peta i sig en kaka eller tio, eller en påse godis, eller en påse chips - om man går där och är sugen utan att egentligen veta vad man är sugen på. P-l-a-n-e-r-a stavas det i mitt fall. Och ät riktiga mellanmål - för bövelen!

Nedan kommer några av mina favoritmellisar att ta till när klockan-tre-suget kommer. Och det gör det i mitt fall, så pass att jag börjat kalla min mage för Skalman efter Skalmans mat-och-sov-klocka.


Trailmix, eller "nödproviant" som min ömma fader kallade det när vi var ute och paddlade kanot i mina tonår. Helt enkelt nötter, torkad frukt och choklad. Tricket ligger i att välja nötter med bra fetter, choklad med hög kakaohalt - och att inte äta för mycket.
Här är det en blandning av para-, val-, pecan-, och jordnötter tillsammans med kokosflagor, torkade jordgubbar och mörka chokladknappar.


Det här melliset kommer i en "What I eat in a day" snart. Det är keso toppat med val- och paranötter och blåbär.


Breakfast cookies. Nu blir det recept!

5 dl havregryn
½ tsk kanel
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
2 mogna bananer
1½ dl jordnötssmör eller annat nötsmör
2 msk honung
1 tsk vanilj
1½ dl hackade nötter
3/4 dl hackad mörk choklad eller chokladknappar

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Mosa bananerna, tillsätt dem och övriga ingredienser till havregrynsblandningen.
Forma ganska stora bollar, det ska bli ungefär 12 kakor av den här smeten. Lägg bollarna på bakplåtspappersklädd plåt och platta till dem något.
Grädda i 175 grader varm ugn 14 - 16 minuter tills kakorna blir gyllene.

Självklart måste man inte äta de här kakorna till frukost bara för att de heter så. Jag plockar fram mina ur frysen 20 minuter innan jag vill ha dem och avnjuter dem till en kopp kaffe eller te.


Energibollar. Mixa ca 16 mjuka och urkärnade dadlar med 1 1/4 dl rostade hasselnötter, med det mesta av skalet bortgnuggat, samt 2 msk kakao. Låt det mixa en stund så får du en fin deg som går plättlätt att rulla bollar av. Jag gör mina matskedsstora och får som synes inte ha dem ifred.
Man kan välja andra nötter, jag har gjort dem med jordnötter också. Jag brukar dock bli tillfrågad att göra varianten med hasselnötter ibland.
Vill man kan man rulla bollarna i kakao eller riven kokos, men jag gillar dem bäst som de är.


Och kanske något salt också. Det här är pyttesmå tilltugg jag gjorde av en platta smördeg. Jag kavlade ut den och sporrade ut små fyrkanter. Dessa penslade jag med uppvispat ägg och vek sedan in hörnen och penslade även hörnen med ägget. Över det klickade jag på tomatpuré blandad med lite sriracha och sedan en röra av creme fraishe, riven parmesan och örtsalt.
Gräddade dem sedan i 200 grader varm ugn tills de blev gyllene. Jag tror det tog en kvart ungefär. Kanske.