måndag 18 juli 2016

Säsongssammanfattning: Peaky blinders, säsong 3

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

God damn what a rush! Här händer det så mycket grejer att det nästan är svårt att hänga med.
Säsong tre börjar med ett bröllop och slutar med massarresteringar. Däremellan hinns det med mord, kidnappningar, misshandel, svek, orgier, galenskap, porträttmålningar, sorg, förbannelser och en herrans massa mer.

Bildkälla Recap guide

Favoritavsnitt: Det är svårt att utse favoritavsnitt bland bara 6 avsnitt där alla är så tätt sammanvävda. Måste jag välja blir det säsongens sista avsnitt där så mycket hände och löstes och fuckades upp att jag bara satt och gapade när eftertexterna poppade upp. Cliffhangers? You bet!

Favoritkaraktär: Tommy. Svårt med annat när det är honom man följer som en skugga serien igenom.

Favoritpar: Inget alls. Tyckte Tommy gifte sig med fel tjej, men det "löstes" på det mest tragiska sätt. Som en katalysator för hans fortsatta karriär som gangsterkung i Birmingham.

Bäst i säsongen: Användningen av David Bowies avskedssång "Lazarus" när Tommy låg på sjukhus var tamigtusan brilljant! Jag satt med tårar i ögonen av mer en anledning, kan vi väl säga.

Värst i säsongen: Jag hade gärna sluppit hänga med på den där orgien.

Övriga kommentarer: Jag har förstått det som att "Peaky blinders" kommer komma i två säsonger till och sedan avslutas. Jag trodde ett tag att det skulle vara slut med den här säsongen, men är rätt så glad över att få veta hur sjutton det ska gå med tanke på cliffhangerslutet. Fast jag får ju vänta ett år.