söndag 31 juli 2016

Julifavoriter

Är det bara jag eller känns det som att juli gick ovanligt fort i år? Det kan bero på att älskade maken hade semester och dagarna var så där härligt lata och semesterlunkiga. Och varma! Nästan lite för varmt ibland, men det löste sig med massor av vatten och att sitta i korsdrag.



Bok/fic: Jag trodde väl aldrig någonsin att "Moby Dick" av Herman Melville skulle vara så bra att den kunde bli utnämnd till månadens bästa, men det var den alltså.
Jag har legat lite lågt på fic-fronten dock, det blir så när man släpper datorn och hellre sitter på sin nybyggda altan med en bok och ett glas rosé. Jag har dock läst om en serie fics om Arthur/Eames från "Inception" som jag tycker mycket om. "Wherever you will be /That's where I'll call home/" av gyzym består av 8 delar och är markerad som oavslutad, men med tanke på att inget tillkommit sedan serien laddades upp i november 2010 ska man nog inte hålla andan i väntan på fler delar.

Film: "Star Trek Beyond". För jag har varit på bio, hurra! Helt klart den bästa av re-bootfilmerna, för här känns det inte av att man har förstört hela orginaltidslinjen och sprängt Vulcan och så där. Är man lite blödig kan det vara en bra idé att ha med sig näsdukar dock. Jag fulgrät till eftertexterna när man kunde läsa "In loving memory of Leonard Nimoy" och efter det "For Anton". Jag börjar nästa grina bara jag tänker på det.



Tv-program: Säsong 3 av "Peaky blinders" helt klart. Och så är ju "Mr. Robot" igång igen och jag har precis börjat titta på "Flash".

Frisyr: Hade jag varit i närheten av en frisör häromdagen hade jag kanske varit korthårig just nu. Jag är rejält trött på min utväxt, men för lat för att färga håret. Det har å andra sidan varit så varmt den här månaden att håret åker upp mest hela tiden, för att minimera svettandet i nacken. Har uppfunnit en knut som jag kan fästa med bara en hårnål, men det kan ju vara för att jag har rätt så tunt hår också.

Kläder: Lätt och luftigt tack. Älskar tröjan med öppen rygg jag fick av älskade maken på vår semesterresa.

Nagellack: I repris. Omega från Polish alcoholic var en favorit redan förra året, men den här månaden lyckades jag fotografera det i sol. Wawawoom!



Upptäckt: Surströmming var ganska precis så äckligt som jag inbillat mig. Så nu vet jag det. Som i vet och inte bara tror.

Extra speciell rolighet: Vår semesterresa i år gick norröver. Förutom att det var superkul att träffa älskade makens släktingar, som vi våldgästade, så fick jag återse Rotsidan och jag trotsade min höjdrädsla med att åka stolslift uppför Skuleberget. Jag var inte kaxig då. Fråga Chilipojken som satt bredvid mig. Han tyckte dock att det var kul att jag föll på knä och kysste marken när jag kom upp och ut ur den där liften. Fast sedan skulle man ju ner också...

Mitt eget favoritinlägg: "Angående sociala medier". Jag har efter det inlägget även avinstallerat mina spelappar. De funkar bäst tillsammans med Facebook och eftersom jag inte vill vara på Facebook ser jag inget syfte med att fortsätta spela Candy crush. #TheBliss