måndag 6 juni 2016

Veckans vego: Old rag pie

Om man läste min Dagens igår så såg man att jag till middag åt Old rag pie. Gammal traspaj? Vad 17 är det? Disktrasor eller?
Självklart är det inte det. Det rör sig helt enkelt om en översättning av grekiskans Patsavuoropita och är en paj som ursprungligen gjordes av bitar som blev över av filodeg, alltså trasor av filodeg.
Jag såg när Nigella Lawson gjorde den här pajen i ett av sina program och bestämde mig för att den skulle jag också göra minsann. Och så gjorde jag det.



Old rag pie

100 gram osaltat smör
1 förpackning filodeg, tinad
200-250 gram fetaost
2 msk riven parmesan
1 tsk torkad timjan
2 ägg
1½ dl mjölk
1msk sesamfrön
flytande honung, valfritt men rekommenderas av mig på grund av smaskens

Smält smöret och ta av det från värmen.
Lägg filodeg i en ugnsform, 20x20 cm, så att deg hänger över kanterna. Häll ca 1 msk av det smälta smöret över degen i botten av formen.
Ta en tredjedel av resterande filodeg och riv dem i remsor och skrynkla ihop dem lite och släpp ner dem i formen. Smula ner hälften av fetaosten, strö över hälften av parmesanosten och en tredjedel av timjanen. Häll över en tredjedel av smöret.
Upprepa en gång till och toppa det sista lagret med resterande deg, vik sedan över degen som hänger över formen, häll över resterande smör.
Med en vass kniv skär man nu pajen i portionsbitar, jag skar fört mitten längs med och sedan fyra snitt på tvären till åtta bitar. Nigella har en kvadratisk form och skär sin så att det blir nio bitar.
Vispa ihop ägg och mjölk och häll detta över hela pajen, strö över resten av timjanen och sesamfröna. Låt pajen vila i minst 30 minuter. Ska den förberedas långt i förväg går det bra att låta den vila i kylen.
Värm ugnen till 200 grader, grädda pajen ca 30 minuter tills den är gyllenbrun. Låt pajen vila 10 minuter, ringla sedan över honungen om du vill ha på det, eller ställ honungen på bordet och låt var och en välja själv.
Skär med en sågtandad kniv i samma snitt du skar tidigare. Servera!

Om man kisar och inte ser den där uppskurna korven på mina bilder, så är det här en utmärkt vegetarisk måltid med en god sallad till. Kan gissa att den annars skulle vara god tillsammans med charkuterier eller en bit grillad kyckling.

Min plan nästa gång, för det blir en nästa gång, är att göra dubbel sats. Så god är den. Och jag rekommenderar alltså att man inte hoppar över honungen för den balanserar upp sältan från osten så bra.