lördag 4 juni 2016

Säsongssammanfattning: Daredevil, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Har bestämt mig för att titta på lite Marvel-serier i sommar. Här ligger jag verkligen efter kan vi väl lugnt påstå. Filmerna har jag sett nästan alla, men inte en enda tv-serie. Förrän nu när jag precis klämt säsong 1 av "Daredevil".

"Daredevil" handlar om advokaten Matt Murdock som blev blind som barn när han fick giftigt avfall i ögonen när han räddade en man från att bli överkörd. Olyckan gjorde dessutom att hans övriga sinnen förstärktes, något han använder sig av när han på nätterna tar på sig en mask och bekämpar brott lite mer med knytnävarna, i hans älskade Hells Kitchen.

Bildkälla Geek culture
Favoritavsnitt: 1x10 "Nelson v. Murdock" Foggy avslöjar Matts hemlighet och är inte glad alls. I tillbakablickar får vi bakgrunden till deras vänskap.
1x13 "Daredevil" Det finns äntligen tillräckliga bevis för att fälla Fisk. Daredevil får sin kostym lagom till att han måste bekämpa Fisk man mot man när Fisk försöker fly.

Favoritkaraktär: Jag är faktiskt allra mest förtjust i Foggy, Matts bästa vän och kollega.

Favoritpar: Pass på den.

Bäst i säsongen: Parkour! Och att man får mycket bakgrundshistoria, både till Matt och till säsongens skurk.

Värst i säsongen: Alltså - jag är med på att Matt med sina förstärkta sinnen kan uppfatta var personer som andas och har hjärtslag befinner sig, men om han nu är så satans blind - hur kan han veta var alla containrar och stegar och sådant är när han springer runt och jagar folk och bilar. Reagerade på det flera gånger, att han visste exakt var stegen eller muren var så att han kunde ta sats och hoppa upp på den. Så Matt var trovärdigt blind som advokat, som Daredevil not so much, och det störde mig.

Övriga kommentarer: "Daredevil" är en Netflix-serie och de släpper ofta hela säsongen på en gång så att man ska kunna maratontitta. Den här serien är et sådant säsongssläpp och det märks. Avsnitten glider in i varandra. Det känns nästan som en enda superduperlång film.