måndag 27 juni 2016

"How Star Wars conquered the universe" av Chris Taylor

Senast utlästa bok, och det tog ett tag, har egentligen titeln "How Star Wars conquered the universe - The past, present and future of a multibillion dollar franchise". Puh!

Bildkälla Goodreads
Den här boken gav jag till älskade maken i julklapp och han fullkomligt älskade den. Han är målgruppen också - de där som älskar Star Wars, har sett filmerna så många gånger att de kan dialogen utantill och som har svalt fakta och kuriosa om filmerna sedan de såg dem för första gången. "How Star Wars conquered the universe" tycker han till och med är en av de bästa böckerna om Star Wars som han någonsin har läst.
Jag kan förstå denna förtjusning för det här är en väldigt välskriven bok som baseras på egna erfarenheter och upplevelser, intervjuer i massor och efterforskningar i källmaterial både från när och fjärran. Boken är en sorts inofficiell biografi över George Lucas och hans arbete med Star Wars och som sådan är den säkert alldeles förträfflig.
Men.

Jag älskar inte Star Wars. Jag tycker om Star Wars och har sett alla filmerna mer än en gång. Så jag gillar Star Wars men jag älskar inte Star Wars. Jag är helt enkelt inte målgruppen för den här boken. Å andra sidan gillar jag film väldigt mycket och det var därför jag valde att läsa den här boken. Jag vill läsa om filmen, om hur manusen skrevs, hur effekterna gjordes, vilken betydelse för filmernas framgång musiken hade och all försäljning av merchandise - någonting som faktiskt exploderade just i anknytning till Star Wars. Jag är däremot måttligt intresserad av att läsa en biografi över George Lucas - då hade jag valt en annan bok. Problemet med den här boken - för mig - blir då att så stort fokus ligger just på George Lucas. Om musik och merchandise får man veta inte värst mycket alls - de seglas det förbi i några få korta kapitel. Däremot vet jag numera det mesta om George Lucas barndom, bilintresse, kärleksliv och hur hans skrivbord ser ut. Saker jag tycker är fullkomligt ointressant ur ett rent filmprespektiv. Visst kan saker som skett, eller sker, i ens liv påverka det man skriver, men man kan välja att förklara sådant i korta paragrafer och inte låta det få ta över handlingen i boken till bekostnad på annat som verkligen rör filmerna.

Som sagt var - jag tillhör inte målgruppen för den här boken. Jag tröttnade stundtals totalt på den och kunde lägga den ifrån mig i flera dagar, det var blott min egen envishet som gjorde att jag avslutade den. Boken innehåller också en massa slarviga typo-missar som jag inte för mitt liv förstår hur de kunde krypa igenom en granskning av texten.
Mitt betyg blev svala 2/5, älskade maken gav den betyget 4/5.