fredag 17 juni 2016

Fredagsmys: Pizza

Pizza på en fredag är ungefär lika vanligt som tacos i de svenska hemmen är min gissning. Nu åt vi inte den här pizzan på en fredag utan i onsdags till lunch, men någon annan gång kanske vi äter den på en fredag.

Den här pizzabottnen är baserad på mjöl med bakpulver i som man kan köpa i affären, eller så tillsätter man 2 tsk bakpulver. Bottnen blir alltså inte sådär pizzaaktig seg som med en jäsdeg, utan lite "kortare", mer som en sconesbotten. Smakar gott för det.
Jag gjorde pizzasåsen själv också, med färsk tomat. Som i singular. Och det täckte en pizza som var nästan lika stor som plåten, så det räckte gott och väl.


Pizzadeg

5 dl fint vetemjöl med bakpulver
2-2½ dl vatten
½ tsk salt
1 msk olivolja

Blanda allt i matberedare eller för hand till en deg som är mjuk och aningen klibbig men inte kladdig. Kavla ut degen på mjölat bakbord till önskad storlek, en stor eller flera små.

Pizzasås

1 tomat i bitar
3 msk tomatpuré
1 msk olivolja
½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1 krm vitlökspulver
1 tsk oregano

Mixa allt till en slät sås. Bred den över pizzan.

Nu till toppingen och här gäller devisen "man tager vad man haver". Vi havde en korv som jag skivade tunt, några skivor skinka som jag strimlade, några skivade gröna oliver och ost som jag i en sann anda av lathet inte rev utan bara hyvlade och bröt i bitar.

Skjuts in i ugnen, 225 grader 10-15 minuter. Klart att servera!