fredag 3 juni 2016

Fredagsmys: Fruktbollar

TGIF!
Inte för att mina veckor är värst krävande, mest för att det ändå är något mysigt med fredagar. Det här att kunna koppla av lite extra, titta på en film, äta något gott.

Av anledningar ställde jag mig på vågen förra veckan för första gången på nästan ett år. Och nog för att jag visste att jag gått upp, det märks liksom på klädernas passform, men mycket? Ingen rolig syn alls.
Så jag bestämde mig - igen - och jag bestämde mig för att ta det lugnt. Snabbfixmetoder är ingenting för mig och dömda att misslyckas i det långa loppet.

En sak man då kan göra är att äta oftare, men mindre portioner, och framför allt att äta nyttigare. Inte hoppa över mellanmålen alltså, men se till att göra dem lite bättre för hälsan. Så hur gott det än är med chokladbollar till eftermiddagsteet, är det kanske bättre med något aningen mer nyttigt. Som en boll med frukt, frön, kakao och kokos. Sådana här.


Fruktbollar

100 g torkade aprikoser
2 msk rapsolja
1 dl havregryn
½ dl solrosfrön
½ dl sesamfrön
1½ msk kakao
kokosflingor

Hittar du inte mjuk aprikoser i affären så behöver de blötläggas en stund först.
Mixa sedan mjuka aprikoser med rapsoljan till en smet. Blanda eller mixa i havregryn, solrosfrön, sesamfrön och kakao. Forma små bollar och rulla dem i kokosflingor.
Förvaras svalt.

Superlätt recept att dubbla. Aprikoserna brukar komma i 200 gramspåsar, men jag ville ha mina aprikoser i min granola också.

Och kanske varna barnen för att det inte är chokladbollar så att de inte blir superbesvikna när de sätter tänderna i dem.