lördag 21 maj 2016

Säsongssammanfattning: Hit the floor, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

I det här fallet vet jag inte om spoilervarningen är så värst nödvändig. Det här är en tämligen okänd serie, i varje fall i det här landet. Jag hade åtminstånde inte hört talas om "Hit the floor" innan jag började se massa gif:ar på Tumblr och blev nyfiken. Just det jag blev nyfiken på kommer dock inte förrän i säsong två, men för att komma dit behövde jag se säsong 1. Och den var kanske inte så väldigt bra...

"Hit the floor" handlar om Asha som söker sig till danstruppen/hejaklacken Devil girls, som hör ihop med Los Angeles-baserade basketlaget Devils. Ashas mamma var en av de ursprungliga Devil girls, och Asha vill göra som mamma, men mamma vill inte det. Vi börjar med hemlighetsmakeri alltså.
Redan på uttagningarna lägger Devil girls lagkapten Jelena märke till Asha och ser ovälkommen talang.
Och så händer det en massa saker med lagspelarna, intriger bland tjejerna och i deras privatliv, och något skumt är i görningen i ledningen.

Raquel, Asha, Jelena, Kyle. Gissa vem som är godhjärtad, sexig, elak och snäll. Borde inte vara så svårt.
Bildkälla Star4m
Favoritavsnitt: 1x06 "Lights out" Asha är osams med German då han försökt ge henne ett dyrt smycke. Han söker upp henne vid arenan men ett strömavbrott har gjort att hon har fastnat i hissen med Derek. German har ett samtal med Kyle istället.
1x10 "Turnover" Äntligen händer det grejer! Ett sorgligt besked når arenan. Asha är ledsen efter uppbrottet med German, och bestämmer sig för att fira sin All Star-vinst med Derek.
Jelena vinner något och förlorar något annat. Någon får sparken och någon annan får en anställning.

Favoritkaraktär: De är fruktansvärt schablonartade alla karaktärerna. Kyle har ändå blivit lite av min favorit. Hon är i varje fall rolig och verkar veta vart hon är på väg. Ska bli spännande att se vad hon egentligen har i bagaget.

Favoritpar: Alltså nej. Det finns par - såklart - men det är noll kemi hela vägen. Utom kanske mellan Pete och Sloan, men de får ju inte vara tillsammans, det finns för mycket historia där och stackars lilla Asha blir ju upprörd.

Bäst i säsongen: Dansnumren. Även om jag inte ger mycket för musiken. När de dansar är de i varje fall tysta och slipper klämma klyschiga repliker.

Värst i säsongen: Skämskuddevarning utfärdas! Skådespeleriet är milt sagt inte bra, ska jag vara elak är det stundtals riktigt uselt. Som jag redan sagt är karaktärerna rejält schablonartade. Vi har den snälla tjejen, vi har bitchen, vi har den sexiga tjejen, vi har den ensamstående mamman med ett hjärta av guld och ett svin till ex, vi har den skumme bossen, vi har den trötte tränaren som är före detta basketproffs, vi har stjärnspelaren som dejtar bitchen, vi har trubbelmakaren som är van att få som/vem han vill. Det är lite high school - fast ett basketlag, och inte så bra.
Manuset är också ganska gäspigt och de klyschiga replikerna framförs rätt så stolpigt. Jag hoppas det blir bättre i säsong 2 när det där händer som jag sett gif:ar om, men jag håller inte andan.

Övriga kommentarer: Meningen är säkert att jag ska tycka om den här seriens huvudperson, Asha, men det gör jag inte. Hon känns mest som en väldigt bortskämd och korkad snorunge. Hennes mamma har skyddat henne från allt, till och med vem som är hennes pappa - en man som hon undvikit som pesten i 22 år, men helt plötsligt släpper bomben för när Asha blir en Devilgirl. Asha tar inte nyheten bra utan springer ifrån sitt första viktiga uppträdande - men hon får inte sparken. Överhuvudtaget får hon så många chanser att det är löjligt. Så där så man tycker det är rätt åt henne när hon inte får som hon vill. Och det här med att hon inte vet hur man är sexig... *suck* Du är med i en danstrupp/hejaklack och skuttar runt i sportbehå och hotpants och slänger med håret, putar med läpparna och vickar på röven men du vet inte "hur man är sexig"? Herregud!
Och om man är i ett förhållande med en man man påstår sig älska, kan man ju verkligen undra om det är en bra idé att aktivt söka upp den där snubben som rätt ut sagt att han vill ligga med en. Du vet - den där man påstår sig inte känna något för. Den där som man upprepade gånger ber en att han ska låta en vara ifred. Honom söker man upp. Flera gånger. För det är ju logiskt. Sänder inte alls dubbla budskap.