söndag 1 maj 2016

Säsongssammanfattning: Brooklyn Nine-Nine, säsong 1

Som vanligt är de spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Det har varit alldeles för lite sit coms i mitt liv den senaste tiden, så jag bestämde mig för att spana in skratta-högt-serien "Brooklyn Nine-Nine".
Serien handlar om ett gäng poliser i Brooklyn, med den smått omogna, men briljanta, Jake Peralta i spetsen.

Bildkälla Eggplante!
Favoritavsnitt: 1x11 "Christmas" Holt har blivit mordhotad och ber Peralta stå för hans säkerhet. Amy försöker få till det perfekta julkortet till Holt.
1x13 "The bet" Vadet mellan Peralta och Santiago är över. Holt håller en tillställning för att fira Boyles hedersmedalj.
1x21 "Unsolvable" Peralta och Terry ger sig på det olösbara mordet som gäckat dem. Santiago ljuger för Holt för att slippa jobba extra då hon planerat en romantisk helg. Gina och Rosa delar en hemlighet med Boyle.

Favoritkaraktär: Alltså - jag är lite småkär i allihopa faktiskt. Man har lyckats skapa en bra dynamik och castat utmärkt i den här serien. Till och med birollerna är helt fantastiska. Så... PeraltaHoltSantiagoBoyleTerryRosaGinaSullyHitchcock.

Favoritpar: Nja. Men jag hoppas och tror på Peralta och Santiago. Kanske.

Bäst i säsongen: Förutom att jag skrattar högt?
Det saknas en asiatisk skådespelare, annars täcker vi in hela klabbet tror jag. Och det är befriande. Särskilt som de vita männen, de som brukar vara medelpunkten, är den här komediseriens comic releifs. Centralkaraktären Peralta må vara en vit man, men han är också jude. Så kudos till det.

Värst i säsongen: Pass.

Övriga kommentarer: För mig som tittade på "Homicide: Life in the streets", eller "Uppdrag: Mord" som den hette på svenska, är det rätt och slätt skitrolig att se Andre Brauger som Holt, chef över dessa tossiga poliser. Särskilt när Holt har ett sådant extremt pokerface och ser likadan ut när han är arg, glad, nervös eller har ont. Jag kanske möjligen skrattar allra mest åt/med honom.