fredag 20 maj 2016

FredagsFilmerna: James Bond 007, Pierce Brosnans filmer

Enligt böckerna om James Bond ska Bond vara skotte. Så det var en del puritaner som satte teet i halsen när Pierce Brosnan fick rollen som allas våran favoritagent med rätt att döda - han är ju irländare! Nu gjorde Brosnan ett utmärkt jobb i sina fyra filmer, så jag hoppas att de där bestörta människorna insåg att det finns andra faktorer än ursprung på skådespelaren som avgör om man passar i rollen eller inte.

Bildkälla Irish Central
Pierce Brosnan som James Bond
Personligen så fullkomligt älskade jag Pierce Brosnan som Bond, och han var länge favorit efter Sean Connery. Efter Timothy Daltons mer ifrågasättande och avståndstagande Bond, återvänder vi här till en mer klassisk Bond. Det haglar one liners, snygga tjejer, snabba bilar, gadgets från Q och vodka martinis - shaken not stirred. Ska jag jämföra så känns Brosnans Bond som en mix av Connery och Moore, men vi kommer även glänta lite på dörren till en mörkare sida av Bond.
Det förekommer också en och annan glimt av de gamla filmerna. Den tydligaste i filmen "Die another day" där Jinx presenteras på samma sätt som Honey Ryder i "Dr. No", fast med en orange bikini.

Bildkälla 007 museum
Halle Berry som Jinx, Pierce Brosnan som James Bond
Pierce Brosnans filmer är:

  • Goldeneye  från 1995
  • Tomorrow never dies  från 1997
  • The world is not enough  från 1999. Världen räcker inte till.
  • Die another day  från 2002
I filmen "The world is not enough" fick vi säga farväl till den Q jag har älskat sedan de tidiga början. Desmond Llewelyn lämnade över stafettpinnen till John Cleese som medverkade i två Bond-filmer som R och Q. Missförstå mig rätt - jag älskar John Cleese, men inte här.
Desmond Llewelyn dog straxt innan premiären av "The world is not enough" 85 år gammal.

Bildkälla Vogue Entertainment Group
Pierce Brosnan som James Bond, Desmond Llewelyn som Q.
Nu har jag bara en Bond kvar att skriva om, men jag känner mig inte på långa vägar färdig med Bond, James Bond för det. Jag planerar att skriva om Bond-brudarna, Bond-musiken, övriga viktiga Bond-gestalter, skurkarna och att spekulera lite om framtiden för Bond också. En annan gång. Eller flera andra gånger.