tisdag 24 maj 2016

"Beyond the kingdoms" av Chris Colfer

En gång i tiden började jag läsa "The land of stories" för att de var skrivna av Chris Colfer. Han som spelar min favorit Kurt i "Glee". Vet inte om vare sig han eller jag väntade sig att det skulle bli en fortsättning på serien, men det här är i varje fall del fyra som jag precis har läst - del fem kommer ut i sommar.

Bokserien handlar om tvillingarna Alex och Conner som hamnar i sagornas land. Genom böckernas gång får de veta dolda hemligheter om sin familj, och hur det går i sagorna efter "snipp, snapp snut".

Bildkälla Goodreads
Alex och Conner försöker få tag i den maskerade mannen innan han kan ställa till ännu mer bekymmer i sagovärlden. Han har dock fått tag i en trolldryck som förvandlar böcker till verklighet så att det går att färdas in i dem. Alex och Conner måste nu försöka komma ifatt honom i böcker som "Trollkarlen från Oz" och "Alice i Underlandet" innan den maskerade mannen kan komma åt att rekrytera bokens skurkar till sin nya armé.

Den här boken är ett mellanspel. Den är en resa mellan punkt A och punkt B som inte riktigt kommer fram till stationen. Det ställs frågor som inte blir besvarade här, och det känns som att det är gjort så för att det ska komma en fortsättning. Lite som en cliffhanger mellan säsongerna i en tv-serie, och sådana är jag sådär förtjust i.
Jag tycker fortfarande om att läsa om sagovärlden och figurerna jag blivit så förtjust i, men jag hade velat ha något lite mer. Böckerna är skrivna för en ung publik vilket märks, men jag tycker ändå om att vistas i den här världen då och då. Att vi den här gången går utanför Sagovärldens gränser och i stället hamnar i diverse böcker tycker jag bara var roligt. Det kan kanske bli lite tjatigt annars med alla intriger mellan samma kungadömen hela tiden. Sagovärlden expanderar liksom inte, så för att få in nytt blod får man hitta en annan väg och där har boken lyckats.
Det här är mysiga böcker. Lite som att sitta under en filt och dricka te när regnet smattrar mot en höstkall fönsterruta-mysig. Det är bekvämt på något sätt. Hemvant och trivsamt.

Mitt betyg den här gången blev 3/5.

"You don't want to spend your life searching for relevance," Iris said. "It will only lead to mistakes. Those mistakes will harden you and make you bitter. You'll start resenting people who have found happiness. You'll spread misery, hoping it will destroy your own, but it won't. If you have a chance to validate something within yourself, then do yourself a favor and take that chance. You don't want to live with a piece of your heart missing - it'll turn you into a monster. It's better to be the hero of your own story than to become the villian of someone else's."