torsdag 12 maj 2016

Ännu en av dessa jämrans listor

Hittade den här listan hos Perny och snodde den. För att jag kan. Till skillnad från henne har jag inte sett den någon annanstans, men den verkar väldigt amerikansk om man kollar på frågorna.
Jag gissar att startfrågan är "Have you ever..." och sedan kommer resten. Eller på svenska då "Har du någonsin...?"


  • Avlossat en pistol?
    Nej. Men jag har skjutit luftgevär någon enstaka gång. 
  • Gått på en blind date?
    Nej. Inte som i date, men jag har stämt träff med folk jag aldrig sett mer än via nätet till exempel.
  • Skolkat från skolan?
    Japp. Gick på gymnasiet under en stor lärarstrejk bland annat och hade ett par veckor bara två lektioner i veckan. Det var lätt att "glömma" dem.
  • Sett någon föda?
    Gudrun Schyman... För hon medverkade med en av sina förlossningar på en film som jag såg i skolan. Tittade inte så noga på mig själv när jag klämde ut mina.
  • Sett någon dö?
    Nej. Hoppar gärna över den erfarenheten fortsättningsvis också.
  • Besökt Kanada?
  • Nej.
  • Besökt Hawaii?
    Nej, men ja tack.
  • Besökt Las Vegas?
    Nej. Nu börjar det märkas att det här är väldigt amerikanskt, eller hur?
  • Besökt Asien?
    Nej.
  • Besökt Afrika?
    Nej. Ligger det inte i Europa har jag inte varit där.
  • Besökt Florida?
    Nej. *gäspar*
  • Varit i Mexico?
  • Nej.
  • Besökt Australien?
    Nej, men ja tack. Har en vän som bor där och jag har en dröm om att någon gång skrapa ihop tillräckligt med enkronor för att kunna hälsa på henne.
  • Sett Grand Canyon i verkligheten?
    Nej, men ja tack. Fastän att jag är höjdrädd och nästan får svindel av bara tanken.
  • Åkt helikopter?
    Nej. Nu börjar jag känna mig tråkig...
  • Varit i L.A?
    *suckar* neeeeej...
  • Besökt New York City?
    Rub it in why don't you. Nej. Drömresemål som ligger väldigt högt på listan. Är inte alls avis på min svägerska som ska dit snart, nej då. Eller jo det är jag.
  • Gråtit dig till sömns?
    Så många gånger. #hejångest
  • Nyligen målat med färgpennor?
    Det var ett tag sedan. Fast jag har en sådan där fin målarbok väntar på mig, ska bara skaffa de där pennorna först. Ledtråd - behöver tunna pennor för det är småsmåsmå detaljer.
  • Sjungit karaoke?
    Räknas Singstar? För i så fall ja, annars nej.
  • Betalat en måltid med enbart mynt?
    Hamburgare är ju inte så dyra, eller varmkorvar heller för den delen, så ja.
  • Busringt?
    Ja... Förlåt...
  • Skrattat så du gråtit?
    Ja. Rätt så ofta till och med. Tack och lov.
  • Fångat en snöflinga på tungan?
    Man bor väl i Sverige liksom. Ja! Självklart.
  • Har barn?
    Jodå. Tre små pluttar som inte är så små längre. Största blir 24 i sommar och minsta blir tonåring straxt efteråt, så de är rätt så självgående vid det här laget.

  • Haft djur?
    Japp. Förutom de där två katterna jag har idag har jag även varit matte åt två andra katter. Jag har även haft guldhamstrar, marsvin och undulater och en herrans massa fiskar.
  • Badat näck?
    Självklart. Och inte bara i badkaret. 
  • Åkt slalom?
    Aldrig och nej tack.
  • Åkt vattenskidor?
    Aldrig och nej tack.
  • Campat i tält?
    Ja. Uppväxt på 70-talet. Det hör nästan till då.
  • Åkt motorcykel?
    Åkt bakpå ja, annars nej.
  • Hoppat ut ur ett flygplan?
    Nej tack för fasiken aldrig någonsin. *kräks i en buske* Bara om planet brann. Kanske.
  • Gjort något som skulle kunnat döda dig?
    Jag har satt i halsen riktigt illa någon gång, och det är ju alltid riskfyllt att föda barn. Ramlade ur barnvagnen när jag var 1 och hade mässlingen i samma ålder, men jag kan inte komma på något riktigt tokallvarligt faktiskt. 
  • Gjort något du kommer ångra resten av livet?
    Ja.
  • Ridit på en elefant?
    Nej. Stackars santen...
  • Ridit på en kamel?
    Nej.
  • Ätit kakor, tårta eller glass till middag?
    Ja. Och till frukost. Och lunch. 
  • Varit med på tv?
    Nej.
  • Varit med i tidningen?
    Ja.
  • Varit med i radio?
    Nej.
  • Stulit en trafikskylt?
    Nej.
  • Varit med i en bilolycka?
    Nej.
  • Legat på sjukhus?
    Vid barnvagnsfallet här ovan och när jag födde mina två äldsta barn. Trean åkte jag hem med samma dag.
  • Donerat blod?
    Jag har lite dåligt samvete över att jag svarar nej här, men jag tycker det är så fruktansvärt obehagligt med injektionsnålar. Jag är hon som fött tre barn utan mer än lustgas och bedövningssprej, varav ett med hjälp av sugklocka. Jag har aldrig ens haft bedövning när jag lagat hål i tänderna. Jag är räddare för nålen än för borren.
  • Betalat böter under de senaste 12 månaderna?
    Nej. Och inte de andra snart 44 åren heller.
  • Blivit rånad?
    Nej. Däremot utsatt för stöld, både privat och i jobbet.
  • Spenderat en natt i häktet?
    Nej. Jag är en laglydig mönstermänniska på det sättet.
  • Har/haft en piercing?
    Har hål i öronen, har haft piercad navel.
  • Tatuerat mig?
    Ja. Jag har fem tatueringar idag och planerar att göra fler/utöka en av dem jag redan har.
Två av dem. Det är den med braille som ligger närmast till att bli utökad.

  • Kört bil?
    Ja. För jag har övningskört, men det blev inget körkort av det på grund av vill inte.
  • Ägt/äger min drömbil?
    Nej. Se ovan.
  • Varit i en polisbil?
    Nej, det tror jag inte.
  • Gift dig?
    Ja. Firade min 16-åriga bröllopsdag i fredags.
  • Skilt dig?
    Nej. 
  • Blivit kär?
    Nej. Så dum fråga att ställa efter att jag redan svarat att jag varit gift i 16 år. Självklart!
  • Betalat en främlings mat?
    Ja. Genom donationer.
  • Kört över 100 km/h?
    Nej. Kom aldrig till motorvägsträning när jag övningskörde.
  • Djuphavsdykt?
    Nej och nej tack aldrig i livet. På grund av tycker inte om att vara på djupt vatten i största allmänhet, och allt mer än 3 meter är djupt, samt är rätt så rädd för att vara under vatten.
  • Hittat en död kropp?
    Nej.
  • Bott själv?
    Ja. När jag först flyttade hemifrån. Men sedan jag var 21 har jag bott med Stora J.