onsdag 20 april 2016

Säsongssammanfattning: The Knick, säsong 2

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Den här serien behöver man ingen skämskudde till. Däremot kanske en fy-fasiken-vad-äckligt-kudde. För ibland är det så blodigt och vidrigt att man inte riktigt vill se. Som petande i hjärnor, operera sig själv, experiment på både djur och människor och min värsta - injektioner. Blä!
Men förutom det så är "The Knick" en utomordentligt bra och välgjord serie, väl värd att spana in. Och om du inte är lika kräsmagad som moi så behöver du kanske inte ens blunda och titta bort när det är som släbbigast.

Bildkälla TV Week
Favoritavsnitt: 2x06 "There are rules". Thackery intresserar sig för ett par hopväxta tvillingar. Harriet och Tom träffar en överenskommelse. Bertie tar hjälp av Algernon för att utföra en operation i lönndom.
2x10 "This is all we are" Det är dyster stämning på sjukhuset efter branden som tog Robertsons liv. Sanningar uppdagas och beslut tas till följd av detta. Barrow får en envis polis efter sig. Tom friar till Harriet och bekänner sedan sina synder i bikten. Thackery bestämmer sig för en experimentell metod när det gäller hans operation.

Favoritkaraktär: Jag tycker fortfarande mycket om Bertie, men han kom lite i skymundan under säsongens andra halva. Annars är det Thackery - det här känns väldigt mycket som hans serie, så om det blir en fortsättning ska det bli spännande att se hur det löste det...

Favoritpar: Även om Tom var ett riktigt praktarsle som fullkomligt förstörde för Harriet med sina handlingar - bara för att han var kär i en nunna - så kan det inte hjälpas att jag verkligen gillar dem tillsammans. Kanske inte direkt som ett kärlekspar, även om det är vad Tom vill, men den vänskap de byggde upp tyckte jag mycket om. 

Bäst i säsongen: Nyfikenheten och ivern att komma framåt. De olika läkarna har olika drivkrafter och det är de som gör att det blir så spännande. Det uppstår en dynamik dem emellan. Man kan väl bara konstatera att det är väldigt bra castat.

Värst i säsongen: Jag var så ARG på Barrow. Jävla slempelle! Det verkar dock som att han kommer få sitt straff. Mohahaha!

Övriga kommentarerMed tanke på att "The Knick" tydligen var tänkt som en två-säsongers-serie så skulle det kunna vara slut nu. Det ligger fortfarande öppet på många plan, men det var inga cliff hangers man blir frustrerad av. 
Serien blev dock rätt så poppis, och jag förstår varför. Det senaste jag har hört är att det är manus beställt för en tredje säsong, men om den blir filmad vet ingen alltså än. Skulle det bli en fortsättning lär det alltså dröja. 



And now to something completely different: 
Om man följer "Livet enligt Jenny" via Bloglovin' så har man säkert märkt att det varit lite svårt att komma hit. Jag är nämligen mitt uppe i adressbyte på mina bloggar och i arbetet med detta råkade jag "trycka på en knapp", och båda mina bloggar slogs ihop. Alla följare hamnade således på nagellacksbloggen "Lackat enligt Jenny". *suck* Klantigt av mig. 
Följer man mig på andra sätt så kommer man fortfarande rätt när man knappar in adressen mrsdatasliv.blogspot.com, men den kommer ändras den med. 
Från och med fredag 22/4 2016 finns bloggen "Livet enligt Jenny" på adress http://enligtjenny.blogspot.com och förhoppningsvis kommer det gå att göra en ny följning på Bloglovin' från och med då också. 
Eller så hamnar jag på noll igen - vem vet.