torsdag 7 april 2016

Säsongssammanfattning: The Knick, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Trots att jag inte alls tycker om att se blod, insidan på människor eller sprutor så är det någon del av mig som ohjälpligt dras till sjukhusserier. Eftersom jag dessutom gillar historia så blev jag enormt nyfiken när jag hörde talas om tv-serien "The knick".
Serien tar sin början år 1900 på sjukhuset Knickerbocker, The Knick i folkmun, i New York. Här får vi möta läkare, sjuksköterskor, socialarbetare, nunnor, ambulansförare och patienter som i vilken sjukhusserie som helst ungefär. Jag har sett den beskrivas som "Grey's anatomy" i den moderna medicinens begynnelse.
Det är kryddat med kärleksintriger och rasmotsättningar, medicinska framsteg och människoförfall.
I seriens början tillträder John Thackery som chefskirurg på The Knick, och får motvilligt acceptera Algernon Edwards som sin andreman - en färgad man!
Serien bygger delvis på verkliga personer och mycket på äkta medicinska upptäckter och experiment, men det är ingen based on a true story utan fiktion.
I huvudrollen som John Thackery ser vi Clive Owen och för regin står Steven Soderbergh.

Bildkälla Knightleyemma
Favoritavsnitt: 1x01 "Method and madness" Pilot/presentationsavsnittet går inte av för hackor. Det börjar direkt med en ganska blodig operationsscen och ett självmord.
1x09 "The golden lotus" I sin jakt på kokain begår Thackery ett brott. I efterdyningarna av upploppet vacklar sjukhuset på ruinens brant.

Favoritkaraktär: Jag är lite svag för Bertie faktiskt, som är så godhjärtad och lite naiv och vill så väl. Och Lucy med sin blå cykel gillar jag också. Ibland tokgillar jag Thackery, trots sitt kokainberoende, men så går han och blir rasistisk - igen! - och jag blir sur på honom.
Och som alltid gillar jag underdogen, i det här fallet Algernon.
Kan jag bara säga att hela ensemblen är min favorit, för lite så är det.

Favoritpar: Jag gillade Algernon med Cornelia men det var ju dömt att gå åt fanders med tanke på deras olika pigmentering...

Bäst i säsongen: Det är väldigt autentiskt och snyggt gjort med allt från den medicinska utrustningen till kostym. Och jag gillar att man får se motgångarna så väl som framstegen - det kunde ju inte gå jättebra på en gång liksom.

Värst i säsongen: Jag tycker som sagt att det är otäckt med blod och slafs och slamsor och sådant förekommer det rikligt av. Ingen serie att sitta och äta till, kan vi väl säga. Det känns ju bra att läkarvården har gått framåt - typ.

Övriga kommentarer: Det finns hittills två säsonger av "The knick" på 10 avsnitt vardera. Jag vet inte om det är en tredje säsong på G, men jag hoppas det. Serien har inget slutdatum på IMdb än i varje fall.
Jag har läst rubriker om att Steven Soderbergh vill ha 6 säsonger av serien, men mer än så vet jag inte eftersom det var spoilervarning på artikeln och här känner jag att jag vill hålla mig hyfsat spoilerfri.