måndag 25 april 2016

Måndagsmotivation, del 4/?

Vet ni vad som är väldigt avkopplande? Att inte koppla upp sig.
Det här med att ta lite semester från datorskärmen då och då är fina grejer det. Man hinner så mycket annat på den där tiden där man bara sitter och knäpper sig vidare från en sida till nästa.
Och ja - det låter kanske lite motsägelsefullt att jag sitter här med en dator i knät och tycker att folk ska stänga av sina egna datorer, särskilt när jag tigger om att folk ska följa den här bloggen på Bloglovin' *knappen finns i marginalen*, men jag talar av egen erfarenhet.
Ibland läser ni förtidsinställda inlägg här och jag sitter nere i yogastudion och gör ett pass när inlägget går upp. Eller är ute på en promenad, läser en bra bok, tittar på film med min familj, träffar en vän på en fikastund. Möjligheterna är oändliga.

Ett sätt som jag verkligen frigjort tid på är att jag har inaktiverat mitt Facebook-konto. #thebliss
Jag har varit småarg på Facebook länge och "gjort slut" flera gånger. Men då har jag bara loggat ut och låtit bli att logga in igen under några veckor. Det gick fortfarande att tagga mig, skicka meddelanden till mig och jag var fortfarande synlig och fick fortfarande aviseringar. Med en inaktivering försvann allt det där. Det går inte att nå mig på Facebook för jag finns inte där. Jag slipper se hur duktiga alla är, eller se hur folk gnäller och delar vidare saker med tvivelaktig källa och mindre trevligt ursprung.
Och jag blev förvånad de första dagarna efter att jag inaktiverade kontot för jag trodde inte jag var inne på Facebook så mycket som jag helt klart var. Plötsligt satt jag där och undrade varifrån all tid kom. Efter att ha surfat mig igenom mina vanliga sidor, minus Facebook, hade jag spenderat ett minimum av tid med datorn mot vad jag brukat. För jag slöhängde där.
Att inaktivera mitt Facebook-konto kan vara det bästa jag har gjort för mig själv i vår. Jag har gett mig själv mer egentid och större själslig frid.

Så mitt tips idag blir - koppla ur och koppla av. Om så bara en dag i månaden. Andas i stället. Måla. Dansa. Sjung. Läs. Sov. Gå på bio. Gör något som gör dig lycklig.