fredag 29 april 2016

FredagsFilmerna: James Bond 007 - Roger Moores filmer

Nu var det så pass länge sedan jag skrev om Bond att jag nästan glömt bort hur man gör.
Näste man till rakning i Bond-universat är Roger Moore som till dags dato är den som spelat James Bond i  Flest filmer. Sju filmer blev det innan han gick i pension som hemlig spion vid 58 års ålder. Läser man Flemings böcker får man veta att en 00-agent går i pension när hen är 45 år, så han överlevde den där åldersgränsen ganska rejält, herr Moore.

Bildkälla Daily Mail
Många tycker att Roger Moore är den bästa Bond. Inte jag. Det beror mest på att jag generellt tycker att de filmer han medverkade i var av det mindre bra slaget. Det är så många putslustiga one-liners att man ibland undrar om man kommit till en fars och inte en actionfilm.
Han har även den sämsta Bond-filmen på sin meritlista - "Moonraker". Så fullkomligt kass att jag inte ids tänka på den ens.
Det finns dock en och annan film här som inte är fullkomligt uppåt väggarna, "For your eyes only" och "A view to a kill" är bland de bättre Bond-filmerna. "For your eyes only" är min favorit bland Moores filmer.
I filmen "The spy who loved me" får vi även veta att Q egentligen heter Boothroyd och är major. Jag tror att det är den enda filmen där han nämns vid namn. Han ska visst vara döpt av Fleming till Geoffrey Boothroyd efter en skotskt vapenexpert som skrev brev till Fleming och tyckte att Bond borde byta ut sin Baretta mot en Smith and Wesson.

En annan återkommande figur i Roger Moores Bond-filmer är skurken Jaws, ni vet han med metalltänderna. Han dör till synes i filmen "The spy that loved me" men blev så populär bland publiken att han fick återkomma till "Moonraker" - och bli kär minsann. Jaws spelades av Richard Kiel. Han dog av hjärtproblem i september 2014, straxt innan sin 75-årsdag.

Bildkälla Villains wikia
Roger Moores Bond-filmer är dessa:

  • Live and let die   från 1973. Leva och låta dö
  • The man with the golden gun  från 1974. Mannen med den gyllene pistolen
  • The spy who loved me  från 1977. Älskade spion
  • Moonraker  från 1979
  • For your eyes only  från 1981. Ur dödlig synvinkel
  • Octopussy  från 1983
  • A view to a kill  från 1985. Levande måltavla 
Ikväll hoppas jag på lite fredagsmys med James Bond igen. Här hemma har vi kommit fram till Daniel Craigs filmer, men vad jag tycker om dem väntar jag med tills det blir dags för ett eget inlägg där. Spoiler - älsk!