fredag 15 april 2016

FredagsFilmen: Eddie the Eagle

Dagens fredagsfilm planerar jag att försöka se på bio. "Eddie the Eagle" hade svensk premiär för två veckor sedan, så jag antar att jag kanske behöver skynda mig lite till biosalongen. Lite smalare filmer har ju en tendens att försvinna från repertoaren snabbt, och det här är ingen svulstig Hollywood-action, trots att Wolverine aka Hugh Jackman har en av de stora rollerna.

Bildkälla Moviz Ark
Om man är lika gammal som jag är så minns man säkert Eddie the Eagle, eller Michael Edwards som han egentligen heter, och hur han blev den förste att representera Storbritannien i backhoppning, vid vinter OS i Calgary 1988. Jag själv minns det vagt, jag var ganska upptagen med att vara kär i min första pojkvän då, men jag kommer ihåg hur han vann publikens hjärta. Några medaljchanser var det inte tal om för han var ganska kass på det där med backhoppning, men han ville.
Den här filmen är berättelsen om hans liv fram till Calgary. Eddie spelas av Taron Egerton som man kanske känner igen från "Kingsman". Smärre förändringar i stil och uppförande har förekommit.


Gosh darn - jag älskar filmer om uderdogs som inte ger sig utan följer sina drömmar. När de är baserade på verkliga händelser är det bara mycket bättre.