måndag 4 januari 2016

Läsåret som varit

Att jag gillar att läsa är inte en hemlis direkt. Året som kallades 2015 var även året jag bestämde mig för att börja läsa riktiga böcker igen och inte bara fics på datorn och det har jag lyckats riktigt bra med.
Som hjälp till detta hade jag två läsutmaningar jag pysslade med. På Goodreads gällde det antal böcker böcker jag skulle läsa och jag valde att läsa minst 30 böcker, ett mål jag klarade och gick om. Enligt Goodreads har jag läst 35 böcker, enligt min läsdagbok 34. Det beror på att jag räknade in ett seriealbum på Goodreads, som jag inte räknade med i dagboken.
Den andra läsutmaningen var Popsugars läsutmaning där jag lyckades pricka av 42 av de 50 punkterna.
Jag kommer göra båda dessa utmaningar i år igen. Popsugar har en ny utmaning för 2016, och jag tänker försöka mig på 30 lästa böcker på Goodreads under 2016 också.

Men - så här såg året 2015 ut i bokform.



Antal böcker: 34. 35 om man räknar med seriealbumet "Kingsman" men det gjorde jag alltså bara på Goodreads och för att pricka av punkten "A graphic novel".
Klassiker: 5-7 stycken, beroende på vad man räknar som klassiker.
Herrar/damer: 20/14
Utländska/svenska: 27/7
På engelska: 11
Medelbetyg: 3,1
Bäst: "Enzo och konsten att köra fort i regn" av Garth Stein. Tveklöst. Läs den omedelbums är mitt tips från mig till dig.
Sämst: "Save me" av Jenny Elliott. Inte bara årssämsta utan en av de sämsta någonsin. Undvik som pesten är mitt tips från mig till dig.

Här är alla 34 i den ordning jag läste dem och med de betyg jag gav dem, samt en extra notis i några fall.

  • Serafers drömmar - Ola Wikander. 3/5 Plejaderna
  • Stardust - Neil Gaiman. 3/5
  • Plundrarna: Hur nazisterna stal Europas konstskatter - Anders Rydell. 3/5
  • The haunting of Hill House - Shirley Jackson. 4/5 Klassiker
  • Himlens fånge - Carlos Ruiz Zafón. 3/5
  • Dead Reckoning - Charlaine Harris. 2/5
  • Fru Björks öden och äventyr - Jonas Gardell. 2/5 Plejaderna
  • Momo eller Kampen om tiden - Michael Ende. 2/5 Klassiker?
  • Enzo och konsten att köra fort i regn - Garth Stein. 5/5 Plejaderna
  • Snögloben - Amanda Hellberg. 3/5
  • Fahrenheit 451 - Ray Bradbury. 2/5 Klassiker
  • Gone girl - Gillian Flynn. 4/5
  • Mörkrets hjärta - Joseph Conrad. 1,5/5 Klassiker
  • Familjen Weird - Andrew Kaufman. 2/5 Plejaderna
  • Hundra år av ensamhet - Gabriel García Márquez. 3/5 Klassiker?
  • Övertalning - Jane Austen. 4/5 Klassiker
  • Den femte årstiden - Mons Kallentoft. 3/5
  • Mr Mercedes - Stephen King. 4/5
  • The land of stories: A Grimm warning - Chris Colfer. 4/5
  • Go your own way - Zane Riley. 4/5
  • Presidentens hustru - Curtis Sittenfeld. 3/5 Plejaderna
  • Alvhilda: Lidandet - Pernilla Lindgren. 4/5 Publicerad BFF - det ni!
  • Nära hem - Alice Munro. 3/5 Novellsamling
  • Desperation - Stephen King. 4/5
  • Slakthus 5 - Kurt Vonnegut. 3/5 Klassiker
  • De fördömda - Joyce Carol Oates. 2/5
  • Straxt efter solnedgången - Stephen King. 4/5 Novellsamling
  • Oceanen vid vägens slut - Neil Gaiman. 3/5 Plejaderna
  • Shiver - Maggie Steifvater. 4/5
  • Joyland - Stephen King. 3/5
  • Linger - Maggie Steifvater. 3/5
  • Läsarna i Broken Wheel rekommenderar - Katarina Bivald. 2/5 Plejaderna
  • Forever - Maggie Steifvater. 4/5
  • Save me - Jenny Elliott. 1/5