söndag 27 december 2015

Risotto med citronpesto

Hur är det? Har ni tröttnat på julmaten än? Jag har det, så det är ju en himla tur att vi åt upp det sista av julskinkan på pizza igår. På samma pizza låg även den sista skvätten citronpesto som jag hade sparad i kylen. Jag har nämligen en ny favoriträtt - risotto med citronpesto. Allra godast om man blandar ut peston i risotton, men det är ju inte så snyggt på bild.
För att göra den här underbart goda rätten ännu trevligare så är den dessutom vegetarisk, om man inte har något emot ost och håller sig till grönsaksbuljong.


Risotto

3 dl avorioris
1 schalottenlök
olivolja
1½ dl vitt vin - kan uteslutas
2 tärningar ekologisk grönsaksbuljong
ca 1 liter kokande vatten - jag brukar koka upp i vattenkokaren bara
1 klick smör
1 dl riven parmesan

Finhacka schalottenlöken och fräs den mjuk i en skvätt olivolja. Häll ner riset, rör om och låt riset bli blankt och aningen genomskinligt.
Häll över vinet och rör om hela tiden tills vinet kokat bort. Smula ner buljongtärningarna och häll över lite vatten, ungefär 1 dl åt gången och rör väldigt ofta, men man behöver faktiskt inte röra hela tiden. Häll på mer vatten allteftersom det kokar bort och fortsätt så tills riset fått önskad konsistens - mjuk, men ändå med en liten aning tuggmotstånd.
Risotton bör vara krämig, den ska påminna mer om risgrynsgröt än det där torra tjosanhejsanhet de kallade för risotto i skolbespisningen när jag var liten.
Ta risotton av värmen, rör ner en klick smör och parmesanosten och rör tills det har smält. Smaka av om den behöver mer salt. Ät genast!

Citronpesto

1 kruka basilika
rivet skal av 1 citron
1 skalad vitlöksklyfta
en näve valnötter eller pinjenötter
1 dl riven parmesan
olivolja

Plocka bladen av basilikan och lägg dem i en matberedare monterad med kniv, tillsammans med de övriga ingredienserna förutom olivoljan.
Kör igång och låt allt bli finhackat. Skrapa ner hacket från kanterna och häll på olivolja lite i taget och mixa igen. Fyll på med olivolja tills önskad konsistens uppstår, jag brukar använda aningen mindre än 2 dl olivolja till den här mängden, men det beror lite på. Smaka av med salt och kanske lite peppar.

Citronpeston är sagolikt god till risotton, som sagt, och funkar även på pizza märkte jag igår. De av mina barn som inte gillar risotto låter hälsa att den är supergod till pasta också. Jag skulle dessutom kunna gissa att den vore god att bre över vit fisk som sedan får steka färdigt i ugnen.
För vanlig pesto är det bara att utesluta citronskalet - så klart.
Överbliven pesto sparas i kylen i burk med lock, och gärna en skyla olivolja över.