fredag 11 december 2015

Fredagsmys: Taco sandwich

Någon mer än jag som tror att taco är fredagsmat i ungefär en tredjedel av de svenska hushållen? Jag har hört ryktas om att man i matbutiker får fylla på i tacohyllan mer än en gång när helgen närmar sig, och det är ett rykte jag tror på. Särskilt om man har barn för det verkar vara någon universalregel att ungar älskar tacos. 
Vi har ätit just tacos på just fredar vi också. Så där så att man nästan grinar ner i köttfärsröran för att man är så förbenat trött på det. Fram med alternativ alltså, och det var så jag hittade receptet på taco sandwich. Sedan att det tog ungefär ett år mellan hittandet av receptet och första - men inte sista - gången vi testade det - det är en annan femma.


Det ser roligt ut när man bara ställer fram en limpa bröd på bordet också. Serveras med valfria grönsaker. Originalreceptet hittade jag här, men jag gör om som jag vill som vanligt.

Taco sandwich

400 g köttfärs
valfri tacokrydda
1 limpa gott bröd - på bilden ett vanligt franskbröd
1 liten ask naturell färskost
1½ dl tacosås eller salsa i valfri styrka
sallad och skivad tomat
ost

Börja med att tillaga tacofärsen - fräs köttfärs och blanda i kryddan - precis som vanligt alltså.
Dela brödet på mitten på längden, gröp ur inkråmet. Spara inkråmet till att göra ströbröd eller krutonger, i det här receptet används det inte.
Blanda färskost med tacosås/salsa och bred detta på insidorna av brödet. Lägg sallad och skivad tomat på bottendelen av brödet, fyll på med tacofärsen, toppa med osten. Lägg på överdelen och servera. Skär skivor av brödet och jonglera upp det på tallriken bara.

Vi planerar att förädla den här rätten nästa gång. Ingen sallad i botten, lite krämigare köttfärsröra - vi brukar låta en ganska stor del av tacosåsen puttra ihop hela härligheten - samt att låta hela härligheten få en omgång i ugnen så att osten blir så där härligt smält. För som vanligt går det finfint att experimentera med recepten. Ofta kommer man på hur något gott kan bli ännu bättre när man äter det, och jag tror stenhårt på att det här skulle gå från gott till väldigt gott med en omgång i ugnen.