tisdag 29 december 2015

Årsfavoriter 2015

Dags för ännu en lista och ännu en sammanfattning över året som varit. Det här är min egen lista över vilka som varit mina favoriter under år 2015, decembers favoriter kommer som vanlig månadens sista dag.
Jag har funderat på att köra ännu ett år med dagliga uppdateringar, så det är inte omöjligt att det blir ökat tempo under 2016. Skulle generera fler Dagens om inte annat, och de inläggen brukar vara poppis.

2015 har varit ett sisådär-år för mig, så jag är tacksam för att det känns som att det gått fort. Hoppas på ett finare och bättre 2016. Men favoriter finns det alltid.

Bok: "Enzo och konsten att köra fort i regn" av Garth Stein. Tänk att en bok man väljer på grund av sin titel kan ge så mycket och vara så bra. Titeln jag syftar på är den engelska originaltiteln "The art of racing in the rain" - tycker fortfarande att det är en titel som väcker bilder inombords.

Film: Året slutade bra med massor av bio, i varje fall för att vara jag. Jag är bland annat väldigt nöjd med den senaste installationen i Star Wars-universumet med "The force awakens". Men för mig var den stora behållningen att se herr Bond på stor duk - det var alldeles för länge sedan för ett Bond-fan som mig själv. "Spectre" alltså. 
Hedersomnämnande till "Kingsman: The Secret Service". Vi har väl redan konstaterat att jag gillar brittiska spioner?



Tv-program: Mina stora behållningar från mina maraton-projekt är "Parks and recreation", "Merlin" och "Queer as folk". 
Jag är nöjd med att jag har tittat på "Buffy the vampire slayer" men någon favorit kommer den serien aldrig kunna bli. Kan jag få min geek-medalj nu tack?

Nagellack: Publicerade en Topp 20 över årets lack igår, som går att läsa här. I en enda bild ser dessa 20 favoritlack ut så här:


Frisyr: Jag var nöd och tvungen att kapa halva hårlängden efter att inte visat håret en frisörsax på en massa år och dessutom råkat bleka sönder det. Nu är det axellångt och brunt igen. Och lockigt - ordningen återställd.

Upptäckt: Det går alldeles utmärkt att hålla håret rent utan schampo. Just nu tvättar jag i och för sig med en sls-fri schampotvål/kaka, men sådant där pruttschampoo med massa sulfater och silikoner har inte rört mitt hår på hela 2015. Vi fortsätter så tycker jag.

Kläder: Jag har en ny favoritkofta, så är det ju. Annars har året mest spenderats i mjuka byxor, helst med galet mönster, och mysiga tröjor. Eller en och annan fin klänning.



Extra speciell rolighet: Eftersom jag älskar "Hamlet" var det på alla sätt underbart att se den pjäsen igen. Sedan att det skedde i sällskap med min BFF och att det var en föreställning på originalspråk med Benedict Cumberbatch i titelrollen gjorde inte saken sämre, men jag tycker fortfarande att Ofelia var bäst.
Och självklart var återträffen med gymnasieklassen väldigt rolig, såhär 25 år senare.

Mitt favoritinlägg: "Det här med att få tycka om sig själv". Känns fortfarande som en viktig grej att få sagt och det känns fortfarande lite läbbigt overkligt att jag vågade lägga upp den bilden på mig själv. Jag försöker fortfarande - det är inte lätt det där att ändra sin självbild.