onsdag 16 december 2015

2015 - inte det bästa året på planeten...

När året börjar närma sig slutet gör jag som jag brukar - tittar i backspegeln och summerar. I år tänkte jag dock börja några veckor i förväg med de sammanfattningar jag brukar roa mig, i stället för att skriva om dem några dagar i rad den sista veckan. Spridd glädje med andra ord.
Just den här raringen blir det fjärde året jag gör. Favoritinläggen kommer senare, ungefär som vanligt.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Åkte båt i slussar. Kan rekommendera en dagstur på Dalslands kanal. Fast man kanske inte ska ha med sig en supersur fjortis som inte fått lov att ta med sin surfplatta...

Höll du några av dina nyårslöften?
Det närmsta jag kom ett nyårslöfte var att jag skulle vara snäll mot mig själv. Det gick väl sådär.

Vilka länder besökte du?
Dalsland. Som ligger i Sverige...



Är det något du saknade 2015 som du vill ha 2016?
Jag extraknäcker lite numera och i och med det känner jag verkligen att det vore kul med ett jobb på lite mer än 10 timmar i månaden...

Vilket datum kommer du alltid att minnas?
13 november. Eller egentligen 14 november när jag vaknade och fick veta vad som hänt i Paris. Skit alltså. 

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Mina vänner och min familj.

Vilket var ditt största misstag?
Att tro att jag var frisk.

Vilket var ditt bästa köp?
Just nu är det enda jag kommer på att jag lyckades få tag på hela Skyfall-kollektionen. Boxen med alla Bond-filmerna är inte heller tråkig.

Vad spenderade du mest pengar på?
Nagellack antar jag.

Vad gjorde dig riktigt glad?
Alltså - jag har haft svårt att känna mig riktigt glad ganska länge nu. Men normalt glad blir jag av att veta att folk omkring mig har det bra. 

Mådde du bättre eller sämre under 2015 än vad du gjort tidigare år?
Jag skulle nog säga sämre faktiskt, än 2014 i varje fall där jag kände att en vändning var på G. Jag har en aning om vad jag skulle kunna ha för diagnos och funderar på att söka psykologhjälp för att fastställa den.

Finns det något du önskar att du lagt mer tid på?
Terapi och jobbsökande. Det sista har jag lite dåligt samvete av.

Finns det något du önskar att du lagt mindre tid på?
Försöka leva upp till andras förväntningar.

Blev du kär?
Jag firar 17 år med älskade maken i år, så jag är ju liksom redan kär. Men ibland när jag tittar på honom så känns det som att det exploderar fyrverkerier inom mig och det kanske kan räknas.

Vilket program var det bästa på tv?
"Queer as folk". Det är dock ingen ny serie så om jag ska säga en sådan säger jag "Outlander".



Hatar du någon som du inte hatade förut?
Jag brukar inte vara den som drabbas av hat gentemot en person, men mina känslor för Donald Trump vet jag inte hur jag ska kunna beskriva på annat sätt. Han skrämmer mig verkligen, och de som röstar på honom skrämmer mig de med.

Det bästa är att örnen tydligen heter Uncle Sam...
Vilken var den bästa boken du läst under året?
"Enzo och konsten att köra fort i regn" av Garth Stein. Tveklöst.

Önskade du dig något som du fick?
Har inte fått mina julklappar än, så om det vet jag intet. Hoppas stenhårt på Q-muggen, men jag håller inte andan. Ville ju verkligen ha Skyfall-kollektionen, och den har jag nu. Yay!

Önskade du dig något som du inte fick?
Som sagt - har inte fått julklapparna än. Och jag firade inte min födelsedag så då fick jag inte heller någonting. Men jag har velat äta betydligt mer chips än vad jag verkligen har gjort. Ibland ställer jag mig i chipshyllan och tittar längtansfullt.

Vilken var årets bästa film?
På bio är det "Spectre". På dvd är det "Kingsman". Jag har tydligen en svaghet för brittiska spioner.



Vilka var de bästa människorna du träffade?
Vännerna.

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Varm och mjuk och helst i färg.

Vad fick dig att må bra?
Gos och bra böcker.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Oh my. Tyler Hoechlin. Daniel Craig. Gwedoline Christie. Colin Firth.



Vem saknade du?
Vännerna på annan ort.

Vilken var din bästa månad?
Augusti tror jag.

Finns det något du skulle kunna ha gjort bättre?
Självklart. Jag är långt ifrån perfekt.

Hur kommer nästa år skilja sig från 2015?
Väsentligt hoppas jag, men jag vet inte på vilket sätt.